Attila és a hunok 1.rész
Grandpierre K. Endre munkáinak és jegyzeteinek alapján írta:
Grandpierre Attila: Atilla és a hunok
A szkíta-hun-magyar folytonosság
Előszó
A magyarság jövője számára létfontosságú megismerni eredeti önmagunkat, közösségalkotó
erőinket, megismerni szellemi erőforrásainkat. Ősi tantétel: „Elvész a nép, amely tudás
n.lkül való”. Az ember akkor ember, amikor sorsának tevékeny alkotója, irányítója, máskor
tehetetlen báb. A lelki-szellemi erőforrások jelentik a legfontosabb alapot .letünk emberhez
méltó irányításához. Jövőnk építéséhez irányító-képességre van szüks.günk. Az irányítóképesség
megszerzéséhez ismernünk kell, milyen irányba tartunk. A magyarság eredeti célja
közösségi természeti erőforrásaink legjobb kibontakoztatása. Az irányító-képesség
megszerzéséhez tudnunk kell, melyik az eredeti, velünk született képességeink
kibontakoztatásához szüks.ges irány. Ehhez pedig ismernünk kell őseinket, n.pünk múltját,
tetteit, érzéseit és gondolkodását.
Az emberiség történelmének kulcskérdése Attila és a hunok szerepének értékelése. Európa
indiánjai: a hunok. Az emberiség sorsát az elmúlt évezredekben elsősorban a fehér ember
határozta meg. A fehér ember – nem egyénenként, de éppen közösségi lényként – az elmúlt
kétezer évben k.m.letlenül törtetővé, pénzéhessé, embertelenné süllyedt. Kétezer éves
pusztításával az emberiség millió években mérhető jövőjét sikerült néhány száz évre
csökkentenie. Az egész emberiség életveszélybe került – nemcsak közösségi mivoltában,
hanem egyénenként is. Az egyetlen kiút: a közösségi önrendelkezés visszaszerzése, az ember
másik, emberibb arcának érvényre juttatása. Ebben az .sszefügg.sben a hunok
megkerülhetetlen, központi szerepet játszanak.
Nemcsak azért, mert a hunok az emberiség történelmében, kultúrájában – nem egyénenként,
hanem történelemformáló, közösségi erejükben – a mai, végveszélybe sodró iránnyal
ellenkező, felemelő szerepet játszottak (amit ebben a könyvben bizonyítani is fogunk),
hanem azért is, mert az európai és ázsiai történelem legjelentősebb államait a hun mágusok
hozták létre. Attila kezében olyan katonai erő összpontosult, amellyel érvényre juttathatta a
hunok elképzelését a világról. Ha a tények azt mutatják, hogy Attila és hunjai a modernné
civilizált, jobb sorsra érdemes népektől eltérően az emberiség felemelését szolgálták,
2
világosabbá válik előttünk, mit kell tennünk a mai világban, hogy megtaláljuk a kiutat az
embertelenség elhatalmasodásából.
Attilát nem .rthetjük meg an.lkül, hogy a hunok akkori életének mozgatórugóit,
gondolkodásmódját meg ne ismernénk. Amikor egy .nel.gült kultúra saját elvárásait teszi
meg minden kultúra legmagasabb mércéjének, akkor minden más kultúra csakis
alulteljesíthet. Az idegen kultúra barbárságot, babonát lát ott, ahol nem érti az eredeti
.sszefügg.seket. A hunok alapvetően más kultúrát képviseltek, mint a mai nyugati
civilizáció. A hun kultúrát a nyugatiak elkerülhetetlenül a nyugati kultúra
.sszefügg.srendszer.ben értelmezik, és ezzel nemcsak átértelmezik, hanem el is torzítják,
elsikkad a lényeg. Ahhoz, hogy a hunok tetteinek mozgatórugóit meg.rtsük, fel kell vázoljuk
a hunok tetteinek mozgatórugóit, vil.gk.püket. Először a hun világképet kell feltárni, és
csakis ennek alapján indulhatunk Attila világának megértése felé.
A legújabb régészeti leletek alapján a köztudatba ültetett képtől alapvetően eltérő,
tudományos bizonyítékok hatalmas, .sszefüggő rendszerével alátámasztott kép rajzolódik ki
szemeink előtt az ősi Európa, Kárpát-medence, Mezopotámia, Kína, India és Amerika
műveltségének eredetéről. Ezek alapján világossá vált, hogy Európába a műveltséget a
Kárpát-medencéből kirajzó kis csoportok, méteres arany süveget viselő mágus-királyok
vitték szét. Ezek a mágus-királyok építették 7000 évvel ezelőtt az első Nap-templomokat a
Kárpát-medencében, az első templomokat Közép-Ázsiában. Ezek a mágus-királyok
hordozták az emberiség őstudását, amely pedig visszanyúlik az emberré válás millió évekkel
ezelőtti korszakáig. Ezek a királyi felségjelvényekkel rendelkező mágusok egészen
meghökkentő módon kül.n kiemelkedő, királyi népet alkottak az akkori idők náluk jóval
alacsonyabb műveltségi szintű népei között. Ők a királyi szkíták népe, a Tárih-i-.ngürüsz
szavaival élve, „a rendk.vüli teremtmények” (Tárih-i-.ngürüsz, 1982, 41). Megdöbbentő
bizonyítékok seregére bukkantunk, amelyek azt mutatják, hogy Huang Di, aki a kínaiakkal
megismertette a tudományokat és mesterségeket, éppúgy ilyen királyi mágus volt, mint
Quetzalcoatl, aki a tudományok és mesterségek ismeretét átadta az indiánoknak, és mint
Abaris (akinek nevéről látni fogjuk, hogy Avar-ként hangozhatott), aki Pythagoras tanítója
volt, egyike a Kárpát-medencéből az ókori Görögországba valósággal kirajzó szkíta mágustanítóknak,
a legnagyobb görög gondolkodók tanítóinak. Részletesen dokumentált
tudományos tények kényszerítenek annak elismerésére, hogy a Kárpát-medence, Kína és
India őslakói szkíta-hun népek voltak, hogy a királyi mágusok írták a Rig Védát éppúgy,
mint az emberiség filozófiai gondolkodásának széles körben elismert csúcspontját, az
Upanisádokat. Meuli (1935) és Dodds (1951) munkái és az itt bemutatott érvek után az sem
lehet kétséges, hogy a lélek halhatatlanságának eszméje a szkítáktól ered. Szinte hihetetlen,
de kényszerítő érvek egész sorozata mutatja, hogy a szkíta Napkirályok az ősidőkben a Föld
jótevői, védelmezői, gondviselői voltak, és a Föld Uralkodója címet még Attila is tőlük
örökölte. K.nyvünkben ismertetjük a Nap törvényhozó mivoltát feltáró gondolatmenetet, a
mágikus kort, a mágusokat, a kőkörök eredetét hatvanoldalas tanulmányban elemezzük.
Feltárjuk az ősi hun világkép bámulatos egyszerűségében rejlő, a végsőkig mélyreható és
3
emberi gondolkodást, amely megegyezik a mágikus gondolkodással, az emberiség
őstudásával és amely az emberiség ősvallása volt.
Bemutatjuk, miféle világtörténelmi jelentőségű események előzték meg Attila nagykirállyá
koronázását. Kordokumentumok alapján elemezzük Buda és Attila halálának k.rülm.nyeit
és a legújabb természettudományos eredmények alapján átfogó képet rajzolunk a hunok
embertani, művelődési, gazdasági életéről. Bemutatunk egy sereg hun szót, amelyek jól
dokumentáltan hun eredetűek, és amelyek a köztudatba ültetett képtől eltérő eredményre
vezetnek: a hun nyelv nem török, iráni, indoeurópai, hanem magyar rokonságát jelzik.
Megfejtjük Atilla nevének eredeti jelentését. Részletesen megvizsgáljuk Attila hadseregének
létszámát, és számszerű becslésre alkalmas tények alapján meghatározzuk Atilla birodalma
hun népességének létszámát is. Ezek után megvizsgáljuk, megtörtént-e a katalanaumi csata,
ha igen, ki győzött, és hogy mi lehetett Attila sikereiben még a megsemmisítő erejű hun
győzelemnél is veszélyesebb. V.gül pedig utána n.zünk, mi történt a hunokkal Attila
meggyilkoltatása után, és a feltárt tények alapján ismét a köztudatban levő képtől alapvetően
eltérő eredményre jutunk.
A k.nyvünkben bemutatott bizonyítékok egybehangzó súlya alatt kénytelen vagyunk
megcáfolni egy sor mélyen beidegzett dogmát a hunokkal kapcsolatban, a teljesség igénye
n.lkül.
Néhány régi dogma, amit megdöntöttek az itt bemutatott tények és érvek:
1. A hunok nem építenek városokat. Cáfolat: Attila hun birodalmának történelmi előzményei
c. fejezet.
2. A hunok nem ismerik az írást. Cáfolat: Attila és a hunok – kordokumentumok és a
legújabb természettudományos eredmények tükr.ben c. fejezet
3. A hunok nyelve és a magyar távol állnak egymástól. Cáfolat: Attila és a hunok –
kordokumentumok és a legújabb természettudományos eredmények tükr.ben c. fejezet
4. A hunok mongoloidok. Cáfolat: Attila és a hunok – kordokumentumok és a legújabb
természettudományos eredmények tükr.ben c. fejezet
5. A hunok mindössze száz éven át léteztek. Cáfolat: Attila hun birodalmának történelmi
előzményei és Eltűntek-e a hunok? c. fejezetek.
6. A hunok alacsony műveltségű, barbár nép voltak. Cáfolat: Az ősi szkíta-hun-magyar
mágusokról c. fejezet.
7. A méd mágusok árják voltak. Cáfolat: Az ősi szkíta-hun-magyar mágusokról c. fejezet.
8. Nincs királyuk. Cáfolat: Az ősi szkíta-hun-magyar mágusokról c. fejezet.
9. Nincs mezőgazdaságuk. Cáfolat: Az ősi szkíta-hun-magyar mágusokról c. fejezet.
10. A hunok kis nép. Cáfolat: A hun hadsereg és nép létszámának vizsgálata c. fejeze.
11. Katalanumnál a rómaiak győztek. Cáfolat: A katalanaumi csatáról c. fejezet.
12. Nem építenek kő-.pületeket. Cáfolat: A kőkörök eredete és az Attila hun birodalmának
történelmi előzményei c. fejezetek.
4
Alapos és k.rültekintő olvasást kívánunk!
5
Mottó:
„Látjuk, hogy az anyag mozgása által kialakult és az értelemnek híjával levő világ
állandóan fennáll; kell tehát, hogy mozgásának változhatatlan törvényei legyenek…Az
értelmes lények világa azonban koránt sincs olyan jól kormányozva, mint a fizikai világ.
Mert bár amannak is vannak törvényei, amelyek term.szetükn.l fogva változhatatlanok,
ezeket nem követi állandóan, mint a fizikai világ az övéit. Ennek az az oka, hogy az egyes
értelmes lények term.szetükn.l fogva korlátozottak, s ennek következtében alá vannak vetve a
tévedésnek; és másfelől az is term.szetükh.z tartozik, hogy tetsz.sük szerint cselekszenek.
Nem követik tehát állandóan az ős-törvényeiket, sőt még azokat sem mindig, amelyeket
maguk alkotnak maguknak.
[Az ember] mint gondolkodó lény, szüntelenül megszegi azokat a törvényeket, amelyeket
Isten állapított meg, és megváltoztatja azokat, amelyeket ő maga állapított meg. Magának
kell irányítania magát, pedig korlátolt lény, tudatlanságnak és tévedésnek alávetve, mint
minden véges elme.”
„A szellemi világ a fizikaival szemben mesterségesen eltorzítható, meghamisítható. Az ezzel
járó hátrányok katasztrofálisak. A Nagy Ellentét nem az idealizmus és materializmus, hanem
szellemi törvény és törvénytelenség, igazság és hazugság között húzódik. A szellem hírhedt
szabadsága a manipulálhatóság szabadsága. Ennek szolgálatában áll minden olyan tényező,
amely az értelem megzavarására és a gondolkodáshoz szüks.ges idő elvonására törekszik. A
visszaélés ellen csak a szellem nyújthat védelmet. A hatalmilag terjesztett misztikus
hiedelemrendszerek némelyike nyíltan hirdeti a tudás és az ember lefokozását. A mai világ
annak a bibliai tételnek alapján áll, hogy az eredendő bűn, a bűnök bűne – a tudásszerzés,
olyan bűn, amely miatt mindörökre bűnös és elátkozott az egész emberiség. Ennek
következménye a tömegek elbutítása, kirekesztése. Montesquieu törvénye szerint egy olyan
világ, amelynek nincsenek állandó, természeti törvények meghatározta szabályai,
menthetetlenül pusztulásra van ítélve. A meghasonlás törvénye óhatatlanul a pusztuláshoz
vezet. Isten törvényei a visszájára fordulnak, az embertipró hatalom terjeszkedésbe kezd.”
Montesquieu: A törvények szelleméről. Akadémiai Kiadó, 1962, 119.
6
I. Fejezet
I. A Kárpát-medence az újkőkorban és a rézkorban
1. Magyarországról indult el a vonaldíszes kerámia, a földművelés, a házépítés
Európába i.e. 5 700 k.rül
2001-ben T. Douglas Price és munkatársai tollából (Price et al., 2001) alapvető jelentőségű
munka látott napvilágot a nagytekintélyű „Antiquity” című régészeti szaklapban. Ebben a
szerzők a legújabb stroncium-izotópos (izotóp: ugyanazon kémiai elem kicsit más atomsúlyú
változata) vizsgálatokkal kimutatták, hogy a történelem előtti Európa első magasműveltsége,
a vonaldíszes kerámia kultúra a mai Magyarország terület.ről indult ki i. e. 5700 k.rül,
mégpedig nem egyszerűen a kultúra terjedt el, hanem a népesség, mégpedig kis
csoportokban kivándorolva. A Rajnához pl. i.e. 5 500 k.rül érkezett meg. A vándorlók
többsége magas tudással bíró fiatal nő. Ez a tény a korabeli Kárpát-medencei társadalom
anyajogú (idegen szóval: matriarchális) jellegére éppúgy utal, mint a kimagaslóan magas
tudás meglétére. A kimagaslóan magas tudással bíró személyeket az ős- és ókorban
mágusoknak nevezték. Ha tehát a korabeli Kárpát-medencében kimagaslóan magas tudású
nők éltek, akkor itt volt a mágusnők európai központja. A mágusok a médektől
(Hérodotosz, i.e. 440/1989, 266) illetve a szkítáktól (Dodds, 2002, 115) erednek. A nők
kiemelkedő szerepe a tudományos és vallási életben szintén a szkíta kultúra jellemzője
(Davis-Kimball, 2001, 243). K.nyvünk eredményei szerint a legújabb régészeti tények azt
mutatják, hogy a vonaldíszes kerámia kultúrája a mesterségesen szűk időkorlátok között
(pld. i.e. 800-450; Kemenczei, 2002, 67) elgondolt szkíta kultúra lényeges jegyeit hordozza.
Tekintettel arra, hogy a szkíták egyik fő központja éppen a Kárpát-medence volt, felmerül a
gondolat, hogy az itt élt nép legalábbis évezredes múltra tekinthet vissza. Ezt a gondolatot
már régebben felvetettük (Grandpierre, 1979). Ezzel összhangban, az újabb kutatások egyre
határozottabban támogatják a népek folytonosságának elméletét (Alinei, 2005).
Nem kétséges, hogy a tartózkodási hely változtatása a vonalkerámia népének jelentős
meghatározója. Megírják, hogy Európa a vonaldíszes kerámia népének köszönheti többek
között a földművelés, a házépítés, a temetkezés, a kifinomult fazekasság, a magas
színvonalú kőmegmunkálás tudományait. A stroncium-izotópokkal ugyanis a csontvázak
anyagát tudták megvizsgálni, és ezekről tudták kimutatni, hogy milyen klimatikus és
táplálkozási viszonyok között nőttek fel a kultúra tényleges hordozói, az emberek. Az egyes
tájakra, körzetekre ugyanis más és más stroncium-izotóp arány jellemző, és ennek alapján az
egyes emberek vándorlása is nyomon követhető a stroncium izotópok vizsgálata alapján. A
vonaldíszes kerámia hordozóiról Európa-szerte kiderült, hogy túlnyomó r.szük a Kárpátmedencében
született és nevelkedett, és ezeket a fizikai vizsgálattal megállapított tényeket
régészeti leletek is bőségesen alátámasztják.
A legtöbb kutató a vonaldíszes kultúrát a mai Észak-Szerbia és Magyarország terület.n
található Starcevo-Körös kultúrából származtatja. Haak és munkatársai (2005) szerint pedig
7
a Linearbandkeramik (LBK) és az Aldöldi vonaldíszes kerámia (AVK) forr.sterülete a mai
Magyarország és Szlovákia. Tekintve, hogy Szlovákia és Észak-Szerbia nem létezett a
szóban forgó korszakban, az i.e. 6. évezredben, helyesebbnek és korhűbbnek látjuk, ha a
kárpát-medencei eredet elnevezést választjuk. Érdemes megemlíteni, hogy az első európai
civilizáció templomépítő népének eredetét ugyancsak Észak-Szerbia és Magyarország, azaz
a Kárpát-medencében találták meg (lásd alább; Keys, 2005). Jónéhány kutató a vonaldíszes
kerámiát a helyi, kárpát-medencei őslakosság alkotásának tartja (Linear Pottery Culture,
2006).
Legújabban (Burger et al., 2006) huszonnégy közép-európai csontváz genetikai vizsgálata
részben mintha arra mutatna, hogy a vonaldíszes kerámia népe alig hagyott genetikai nyomot
Európa modern népességében. A mitokondriális N1a-t a 24 csontvázból 6-ban találták meg
(25%). Ez a genetikai jellemző a mai Európában a népesség százötvened részében fordul elő
(0,7%). Ez persze meglepő eredmény annak fényében, hogy a vonaldíszes kerámia kultúra
Európa kultúrájára és környezetére milyen jelentős hatást gyakorolt. Burger és munkatársai
(id. mű) véleménye szerint a vonaldíszes kerámiát magukkal vivő nők (a mitokondriumokat
a nők hordozzák) genetikai jellemzői feloldódhattak az őslakosságban. Másrészt az is
lehetséges, hogy a vonaldíszes kerámia korában Közép-Európa népének magas tudású fiatal
nőinek egy negyede maga is bevándorlóként érkezett a Kárpát-medencébe, hiszen abban a
korban régészeti tények szerint rendk.vül szoros kapcsolat állt fenn a Fekete-tenger melléki,
a kaukázusi, közép-ázsiai kultúrákkal (Govedarica, 2004).
2. A rézkori Szkítia – körárkok, kőkörök, kurgánok, fémművesség.
2.1. A körárkok a Kárpát-medencéből terjedtek szét
Az i.e. 6000-től kezdődő kárpát-medencei újkőkorban (Kalicz, Ráczky, 2002, 45) az áldozati
helyek k.rül kül.nleges formájú és funkciójú gödrök létének nyomaira bukkantak. Ezek
legtöbbször a házak közvetlen környezetében vagy azokon belül helyezkedtek el, és
ismétlődően agyaggal lezárt rétegekben faszenes, hamus égett bet.lt.sük, illetve a
kül.nleges összetételű leletek utalnak nem hétköznapi használati módjukra (id. mű). A
rézkorban (i.e. 4 800-tól) a mély áldozati aknák köré kör alaprajzú, tehát kül.nleges formájú
építményt emeltek, s ezek a kiemelkedő szentély-áldozati hely előzményeinek tekinthetjük
(id. mű). Ilyen körárkok találhatók Polgár-Csőszhalomnál is, ötszörös körárokrendszert
alkotva. A legbelső kör átmérője 70-75 méter, a legkülsőé 180-190 méter. Az üregek 7-10
méter szélesek és 3,8-4,2 méter mélyek a mai felszíntől mérve. Három cölöpsor veszi körbe
a központhoz közelebb álló 15-17,5 méter széles gyűrűt. A cölöpsor faoszlopai 30-40
centiméter széles gödrökben álltak. A körök központjában 40 méter széles köralakú terület
fekszik dombokkal a közepén, ahol 13-16 ház és egy központi szentély található. A házak
sugarasan a kör középpontja felé rendezettek. Nemrég egy hatodik belső kört is felfedeztek
(Makkay, 2001, 52; Raczky et al., 1994, Raczky, Mündliche Mitteilung; Mesterházy, 2003,
324-325).
8
A Polgár környéki leletegyüttes (ún. Polgár-Ferenci-hát) legkorábbi, a körárok-rendszer
létesítését megelőző megtelepedési időszakát a vonaldíszes kerámia kultúra legkorábbi fázisa
(Szatmár II) jellemzi, melynek egy gazdag mellékletű sírja Kr. e. 5480–5320 közötti C14-es
időintervallumot körvonalaz. A települ.s mérete 28 hektár, a központi, kultikus célokat
szolgáló körárok-rendszeré 4 hektár (Raczky, Anders, Nagy, 2005). Kilencvenhét,
hossztengelyében kelet-nyugati irányú, cölöpszerkezetes házat találtak, 88 sírt, gazdag
sírmellékletekkel, hatalmas mennyiségű, többségében díszített kerámiát (Hajdú, Nagy,
1999). Polgár újkőkori városának minden egyes háza keletre néz, emiatt önmagában is
szakrális építmény (Raczky és munkatársai, 1999), jelezve a Nap-kultusz központi szerepét
a közösség életében. A körárok-rendszeren belül igen intenzív települ.si nyomokat sikerült
megfigyelni. A feltárt területen több sírcsoportot körvonalaztunk, melyek a körárok
irányában sűrűsödtek. A települ.s e centrális részén az egymásra rakódott rétegek hasonló
folyamatra utalnak, mint ami az Alföld déli részén a késő neolitikus tellek kialakulásához
vezetett, illetve végeredményében Polgár-Csőszhalom települ.s.nek létrejöttének
előzményét is jelenti. A körárok környezetét számos „kül.n.s” régészeti momentum
jellemzi: J. Kozlowski és M. Kaczanowska megfigyelése szerint többek között az itt talált
igen nagy számú kerek gödörben gyakran fordultak elő őrlőkövek, amelyeket vörös festék
porítására használtak, majd célzatosan összetörtek. A körárok közelében igen gazdag
mellékletű sírok csoportja is napvilágot látott. Ezekben az obszidián nukleusz, spondylus és
a vörös földfesték előfordulása olyan népességet sejtet, akik e cserekapcsolatok tevékeny
bonyolítói, „haszonélvezői” voltak. A Polgár-Ferenci-háton feltárt gazdag sírok legújabb
C14 adatai Kr. e. 5320 és 5030 között szóródnak (Raczky, Anders, Nagy, 2005).
A halottról való gondoskodás a legősibb időktől kezdve a vörös színű földfesték változatos
sírbéli alkalmazásában, így a halott testrészeinek vörösre festésében nyilvánult meg.
Előfordult az is, hogy a vörös festéket kis edényben tették a sírba, például Polgárnál, de a
jelképeket alkalmazó temetkezéseknél a test alakját idéző folt jelzésére is alkalmazták (pl.
Aszód-Papi földek, Polgár-Csőszhalom) – írják Kalicz Nándor és Raczky Pál (2002, 42). ***
Polgár-Csőszhalomnál rengeteg agyag napkorongot is találtak (Kalicz, Raczky, 2002, 43),
ami ismét a Nap-kultuszra enged következtetni. Pusztaszikszónál és Szarvas közelében is
köralaprajzú építményekre, szentélyekre bukkantak a régészek. Minden jel szerint a Polgár-
Csőszhalom egy világviszonylatban is kiemelkedő, ősi tudományos-vallásos központ volt.
Köralakú cölöpsorai világosan jelzik körárok-rendszerének kapcsolatát a kőkörökkel. És ha a
2 500 évvel később .pült, jóval kisebb Stonehenge világhírű építmény, érdemes
meggondolni, nem lenne-e ésszerű a nála jóval nagyobb jelentőségű Polgár-Csőszhalmi
vallási központ helyreállítása. Polgár-Csőszhalom jelentőségét az is mutatja, hogy
kisugárzása nyomán évezredeken át világszerte hasonló, facölöpsoros körárok-szentélyek és
kőkörök .pültek, Nagy-Britanniától Kínáig és Indiáig (lásd pld. Bakay, 2005, III, 303).
A kőkörök is gyakran koncentrikus körárok-rendszert alkotnak (lásd Kalicz, Raczky, 2002,
42). A körárok-rendszerekben található köralakú cölöpsorok mellett ez is mutatja a körárokrendszerek
és a kőkörök rendk.vül szoros kapcsolatát.
9
Zalai-Gaál István, az MTA Régészeti Intézetének munkatársa az 1990-ben az Archeológiai
Értesítőben megjelent „A neolitikus körárokrendszerek kutatása a Dél-Dunántúlon” című
tanulmányában megjegyzi, hogy „A közép-európai vonaldíszes kerámia utódkultúráinak
elterjedési területein szinte mindenhol nagyobb számban találtak árokrendszereket,
körárkokat légifotózással”. Makkay János (2001) könyvében hatvan körárokrendszer, kőkör
légi felvételeit vagy régészeti feltárások során talált építmények rajzait mutatja be a Kárpátmedencében
és környékén. Kimutatja azt is, hogy a vonaldíszes kerámia kultúra, a Lengyel
kultúra és a kőkörök kapcsolata szoros.
A kőkörök a Kárpát-medencéből terjedtek szét
2005 júniusában bejárta a világsajtót a hír, hogy 7000 éves civilizáció nyomait találták meg a
mai Ausztria, Szlovákia, Csehország, és Kelet-Németország terület.n, egy templomépítő
népét, akik óriás, 150 méter átmérőjű, kör alakú cölöpökkel csillagászati megfigyelésekre is
alkalmas, a kőkörökre emlékeztető templomokat építettek. Ez a templomépítő nép már 300
embernek óriás, Stonehenge-hez hasonló építményeket emelt. Ebben a könyvben (lásd a
Kőkörök eredete c. fejezetet) kimutatjuk, hogy a kőköröket Angliától a Kárpát-medencéig,
és tovább, az egész ókori Szkítia terület.n, az Eurázsiai síkságon, és tovább, Kínában és
Indiában – a szkíták-hunok-magyarok építették. A „The Independent” két cikkében azt is
megírta, hogy ez az európai civilizációt megteremtő nép a Kárpát-medencéből (a mai
„Észak-Szerbia és Magyarország terület.ről”) indult ki i.e. 4800 k.rül (Keys, 2005; Milmo,
2005). Ezek a cikkek megírják, hogy „ez a régészeti felfedezés átírja a történelmet”.
A kőköröket világszerte a szkíták építették
Már az is kíváncsiságra ad okot, hogy a nyugat-európai kőkörök építőit mindmáig nem
tudták azonosítani. Általános a vélemény, hogy a Bell Beaker nép jöhet elsősorban szóba, de
ennek a népnek a kilétét nem tudták megfejteni. Mielőtt erre sort ker.tünk, érdemes
figyelembe venni, hogy léteznek olyan kőkörök a világon, amelyekről mindenki tudja, kik
építették. Annál is inkább, mert ha egy helyen tudtak ilyen rendk.vüli, máig meg nem fejtett
módon .pült kőkört építeni, akkor kézenfekvő feltenni, hogy máshol is ez a nép építette a
kőköröket. Ilyen biztosan ismert kőkör például a közép-ázsiai minuszinszki medencében
található Salbik nevű Nap-templom, amely az i.e. 5. században .pült (1. ábra). Ha világszerte
a szkíták építették a kőköröket, akkor évezredekkel a nekik megállapított korszakon, az i.e.
800-i.e. 450-ig terjedő évszázadokon k.vül is kellett l.tezniük. Ezt a kérdést is rögtön
közelebbről megvizsgáljuk. Addig is vegyük figyelembe, hogy a világnak azon a részén,
ahol az utóbbi évszázadokban egyre nagyobb mértékű nyugati történelemhamisítás még
kevésbé pusztított, sokk jelét találni annak, hogy a kőköröket világszerte a szkítákhoz köti a
hagyomány.
10
Így például Chauhan (1999, 4. fejezet) megírja, hogy amikor a jezsuiták kőköröket találtak a
Kárpát-medencétől Kínáig ívelő területen, a kőköröket a körzet szkíta örökségének
bizonyítékának tekintették. India északi részén, Radzsisztánban is nyilvánvalónak tartják: a
kőkörök mindenhol a szkíta uralom tanúbizonyságai. Metcalfe báró, az indiai brit kolónia
ügyint.zője szerint „nem kell nagy találékonyság ahhoz, hogy párhuzamra, vagy egyenesen
közös ős létére k.vetkeztessünk a druida kőkörök és az indoszkíta építészet maradványai
között” (Metcalfe, 1818/1982). Az első számú jelölt a közös ősre a szkíta építészet.
Számunkra, magyarok számára kül.n.sen fontos lenne néphagyományaink, krónikáink
szerinti őseink, a szkíták magasfokú építészeti tudományának ismerete és ismertetése.
Világos: ha a hagyományaink és krónikáink szerinti őseinket, a hunokat törököknek tekintik,
és őseinket, a szkítákat indoeurópainak, miközben minket, magyarokat újabban
finnugorokként tartanak számon, akkor hagyományainkat, krónikáinkat figyelmen k.vül
hagyják. Az idegen szemléletű történetírás erőlködése nyomán a megrontott köztudatban
őseink a lehető legtávolabb kerültek tőlünk. A szkítákat alig néhány személynév alapján
igyekeznek indoeurópainak feltüntetni. Ezzel szemben figyelemre érdemes, hogy az
évszázados európai manipulációs küzdelmekből jórészt kimaradt kínai tudósok a hunok és a
szkíták kultúrájának feltűnő egyezéseire hívják fel a figyelmet. Az indiai egyetemeken pedig
egyértelműen a szkíta-hun-magyar folytonosságot tanítják.
És még valami: ha a nyugat-európai kőköröket kelták építették volna, és a kelták – szinte
kötelezően – indoeurópaiak a hivatalos történetírás szerint, akkor kézenfekvő a kérdés: miért
nem épített más indoeurópai nép kőköröket? Miért pont a keltáknak lett volna fontos, hogy a
világ nagyobb részén a szkíták által létrehozott kőkörökhöz hasonlókat építsenek? Vagy a
kőkörök mégsem a kelta, hanem a szkíta kultúra termékei? Kérdések, amelyekre ideje
választ keresni.
Módszertani észrevételek a szkíta kultúra időhatárainak megállapításáról
Az utóbbi évszázadokban a nyugati és a hivatalos magyar történetírásban általános szokássá
vált a szkíta kultúrát néhány évszázados időkorlátok közé szorítani. Ez manapság
leggyakrabban az i.e. 8.- i.e. 5. századot jelenti (Kemenczei, 2002, 67). Ennek módszertani
okai vannak. A régészet a tárgyi emlékek jellemző tulajdonságai után ítél. A technológiák
fejlődésével, új anyagok, anyag-megmunkálási eljárások, divatok felfedezésével új jellemző
tulajdonságok tűnnek fel. Ennek alapján ugyanazon nép egységes kulturális életét is fel lehet
aprózni. Például a mai Magyarországot lehetne akár a 4 GB (gigabyte)-os Flashdrive
(hordozható számítógépes memória, pendrive) népének nevezni, a néhány évvel ezelőttit a
128 kB-os pendrive-ok népének és így tovább. Valóban, a kultúrát szokták is tagolni. Nagy
vonalakban ilyen tagolás például az őskor, ókor, újkor, legújabb kor, a legújabb koron belül
még kisebb időszakokra tagolás is gyakori. Mi azonban szeretnénk kiemelni, hogy a
módszertani beidegződés nem homályosíthatja el a kül.nb.ző tárgyi jegyek, divatok mögötti
valódi kulturális folytonosságot. Nyilvánvaló ugyanis, hogy a Kárpát-medence kultúrája
11
legalábbis az utóbbi ezer évben alapvető folytonosságot mutat, sőt, k.nyvünk egyik fő
kérdése, hogy meddig terjeszthető ki ez a kulturális (és népesség szerinti) alapvető
folytonosság.
A régészet szemszögéből az egyes kultúrák tárgyi jellemzőkhöz kötése kikerülhetetlen
szüks.gszerűségnek látszik. Tárgyi, anyagi jellemzőkre kell támaszkodni, ezek közös jegyei
alapján kell az egyes kultúrákat osztályozni. Kiváló és rendk.vül alapos r.g.szünk, Bakay
Kornél a szkíta-szaka kultúra legfontosabb ismertetőjegyeit így adja meg (Bakay, 2005, 42):
1.) A kurgános temetkezés, 2.) a kocsik eltemetése, 3.) nagyállattartás, 4.) viaszveszejtéses,
magas színvonalú fémművesség, 5.) a vas elsődlegessége, 6.) állatábrázoló művészet, 7.)
szarvaskultusz, 8.) Napistenhit, Nap-szentélyek, 9.) halotti maszkok, 10.) europid embertani
jelleg, 11.) vérszerződés szokása, 12.) nehézfegyverzetű lovasság, 13.) reflexíj, 14.)
nemzetközi kereskedelmi utak kiépítése és használata, 15.) kard-kultusz, 16.) szőnyegek,
textíliák sírba temetése, 17.) rituális edények: csészék, tükr.k, iv.kürt.k, üst.k.
Ebből a meghatározásból világos, hogy a szkíta kultúra ezen jellemzők mindegyike
egyszerre jellemzi. Érdemes azonban észrevenni, hogy az egyes jellemzők kül.n-kül.n
kül.nb.ző időszakokat jelölnek ki. A Napistenhit, a Napkultusz évmilliós múltra tekinthet
vissza. Az europid jelleg és az állatábrázoló művészet legalább 40-45 ezer éves (Poikalainen,
2001). A kurgános temetkezés az i.e. 5. évezredtől már kimutatható (Kurgan hypothesis,
2006). A magas színvonalú fémművesség szintén az 5. évezredtől (Kalicz, Raczky, 2002,
40), a vaskorszak viszont csak az i.e. 8. századtól indul (Kemenczei, 2002, 67). A régészet,
és így a történelem egyik alapkérdése, hogy milyen alapvető ismertetőjegyek alapján
jelölhető ki egy kultúra időhatárai. Az alapvető kérdés: mitől lesz egyetlen egységes egész
egy nép, egy kultúra? Ahogy nem kérdéses a magyarság folytonossága az utóbbi ezer év
alatt, mert ugyanaz a nép él itt, ugyanazt a nyelvet beszéli, alapvető értékei, világszemlélete,
történelemfelfogása, intézményrendszereinek folytonossága többé-kevésbé, de biztosítják az
összetartozást, az egység fennmaradását. Világos, hogy a Bakay által felsorolt jellemzők
valóban helytállók, de az is világos, hogy nem mindegyik tekinthető alapvető, az egységet
végső soron biztosító jellemzőnek. K.nyvünk egyik fő feladata, hogy megtalálja a szkíta
egység alapvető jellemzőit. Amíg ezek a jellemzők nem állnak rendelkezésre, az eddig
korszakolást nem tekinthetjük másnak, mint a szkíta népi és kulturális egység időszakát a
valódinál szűkebbnek mutató osztályozásnak. De hogy mekkora a szkíta népi és kulturális
egység valódi időtartama, azt csak az alapvető jellemzők megállapítása után leszünk képesek
felbecsülni (lásd II. fejezetünket).
A magyar krónikák (Tarih-i-.ngürüsz, Anonymus, Kézai Simon stb.) a magyarság szkíta
eredetéről számolnak be. A szkíták pedig az ókori szerzők egész sora és a történelmi elemzés
(GKE, 1996a, b, c) szerint az emberiség ősnépe. Ha a magyarok és a szkíták történelmében
nem állt be törés, akkor a két elnevezés ugyanannak a népnek két neve lévén, egyetlen átfogó
elnevezés alá vonható. Tény, hogy a magyarság krónikáiban szkíta ősei büszke folytatójának
vallja magát. Felmerül egy ilyen egységes elnevezés szüks.gess.g.nek kérdése. Úgy
12
gondoljuk ez a kérdés mindmáig tisztázatlan. Ezt jelzi a tény, hogy az iszfaháni kódex
szerint a hunok eredetüket 28 000 évre vezetik vissza. A görög történeti források
természetszerűen csak az időszámításunk előtti első évezredben beszélhetnek szkítákról,
hiszen az első görög történetírók ekkor éltek. Így pedig, ha vizsgálatunk megerősíti a szkítahun-
magyar folytonosságot, alapvető egységet, új helyzet elé kerülünk. Manapság ugyanis a
szkítákról az időszámításunk előtti évszázadokban-évezredekben, hunokról az
időszámításunk utáni évszázadokban beszélnek, és így a két elnevezés időben jól
szétválasztható. Ha viszont a hunokat nem felszíni jellemzőik, hanem alapvető
tulajdonságaik alapján akarjuk megérteni, könnyen előfordulhat, hogy évezredekre rúgó
folytonosságra bukkanunk. Ha pedig az is bebizonyosodik, hogy a hunok és magyarok
alapvető jellemzői azonosak, ebben az esetben éppúgy besz.lhetünk szkíta, mint hun vagy
magyar népről, mégpedig évezredes távlatban. Ha pedig meg akarjuk kül.nb.ztetni ennek az
alapvetően egységesnek bizonyuló, sok évezredes szkíta-hun-magyar kultúrának korszakait,
akkor őskori, ókori, középkori, vagy újkőkori, rézkori, bronzkori, vaskori stb. magyarságról
besz.lhetünk.
Néhány újabb eredmény a szkíta, illetve hun időszak tágabb időhatárairól
Az orosz régészet fő vonalában a szkíta időszak kibővül az i.e. 9. századtól az i.u. 1. századig
tartó időszakra. Ugyanakkor tény, hogy a szkíta kultúra a Don folyó és a Kaukázus közötti
(a magyar Csodaszarvas hagyományban Meótisz környéke) majkopi kultúra (kb. i.e. 3 500
– 2 500) szerves folytatásának tekinthető (Piotrovszkij, 1975; lásd még a majkopi
aranyművesség állat-motívumainak hasonlóságát; 2. ábra). Mivel a majkopi kultúra kora az
i.e. 3 évezredre tehető, ezzel a szkíták – akiket, mint láttuk, az ókorban a legrégibb népnek
tekintettek – léte már legalább három évezredet fog át. A kimmer és a szkíta kultúrát sok
orosz és ukrán régész újabban már i.e. 2 400-tól indítja. Lássuk, miféle régészeti emlékek
kerültek elő ukrán területen, és mit mondanak ezek a régészeti leletek a szkíta kultúra
ősiségéről!
Natalie Taranec, az ausztráliai Sydney-beli Powerhouse Museum munkatársa „Tripoljei
kultúra – Ukrajna szellemiségének bölcsője?” (2005) című tanulmányában ismerteti a
cucuteni-tripoljei kultúra történetét. A cucuteni civilizáció Erdélytől Moldváig terjed, szerves
.sszefügg.sben a Tisza körzetének Bodrogkeresztúri kultúrájával és a Duna völgyének
Lengyel községről elnevezett kultúrájával, az i.e. 4.-5. évezredben, mind a vonaldíszes
kerámia kultúrájának közvetlen utódai, a korabeli európai kultúra kiemelkedően fejlett,
meghatározó központjai. Vicentij Kvojka cseh származású régész a 19. század végén tárta fel
a kievi körzetben fekvő Tripolje falunál a hihetetlenül gazdag műemlékeket, szobrokat,
kerámiákat, eszközöket, sírokat, házakat, város-szerű települ.seket, amelyek egy folyamatos,
letelepedett, hagyományos mezőgazdasági kultúrát jeleztek. Felfedezését Kvojka a Régészek
11. Kongresszusán ismertette 1897-ben. M. Videiko, az ukrajnai Nemzeti Tudományos
Akadémia egyik vezető régésze megállapította, hogy a szén-izotópos vizsgálatok az ide
tartozó több mint 1 200 települ.s korát az i.e. 4 200-2 750 közötti időszakra teszik. Taranec
13
hozzáteszi: a trypilliai civilizáció i.e. 2 400 k.rül nem tűnt el, csak átalakult: felolvadt olyan
közösségekben, mint az akkori kimmereké és szkítáké (3. ábra: a tripoljei kultúra
népművészeti motívumai a magyar népművészetre emlékeztetnek).
Ha pedig a szkíta kultúra a cucuteni-tripoljei (erdélyi-etelközi) kultúra szerves folytatása,
amely pedig a szintén kőköröket építő ősi kultúra, a Kárpát-medencei vonaldíszes kerámia
kultúrájának szerves folytatása, akkor bezárult a kör: a szkíta kultúra régészetileg legalább
i.e. 4 800-ig, a Kárpát-medencei körárok-rendszerek építéséig, illetve i.e. 5 700-ig, a
vonaldíszes kerámia kultúra megszület.s.ig visszavezethető, éspedig éppen a Kárpátmedencéből
kiindulóan. Ez a lépés a szkíta kultúra időszakát jelentősen kitágítja. Éppen
ezért érdemes alaposabban ellenőrizni k.vetkeztet.sünket.
Ami a hunok fennállásának időhatárait illeti, a magyar köztudatban a hunok száz évig álltak
fenn. Bóna István, a hun kérdés egyik legkiemelkedőbb szakértőjeként számon tartott alakja
szerint például: „A Volgán át Európába nyomuló hunok önálló szereplése tehát kereken egy
évszázadig tartott” (Bóna, 1993, 193. oldal). Az iráni Aveszta viszont következetesen a
„hun” nevet használja ezekben az i.e. 2. évezred elején és közepén lezajlott háborúkban
(hunuk, hunok, hyon-ok, xhyon-ok, Hunavó, Modi, 1926, 14-17). Ez a tény már önmagában
is azt mutatja, hogy a hunok nem egy évszázadig, hanem legalább két évezreden át léteztek.
Ami a kínai forrásokat illeti, a hunok régebbi neve „zsong” volt. A zsongok a ti törzzsel
együtt elfoglalták a Csou királyság fővárosát. A Csou kor (i.e. 1028-i.e. 221) végén ez az
elnevezés kikopott a divatból, és a hsziung-nu név váltotta fel (FitzGerald, 1989, 156). Sima
Qian 130 kötetes művének 110. kötete foglalkozik a hunok legkorábbi történelmével. „A
xiongnuk őse, a Xia fejedelmi család leszármazottja, Chunwei volt (úgy is értelmezhető,
hogy a xiongnu szokások nemcsak az ő idejében éltek, hanem már ezekben a korai időkben
is). Már a Yao és a Shun császárok ideje előtt is (Huang Di, Yao és Shun alkotják a három
legendás bölcset – GA) voltak shanrong (hegyi rong [más átírásban: hegyi dzsong vagy hegyi
zsong – GA]), xianyun és xunyu népek, akik az északi vadonokat lakták, és állataikat követve
vonultak egyik területről a másikra. Többnyire lovakat, teheneket és juhokat tenyésztenek”
(Sima Qian, 1997, 17). A hagyomány szerint Huang Di i.e. 2 698-2 599 között élt. Ha a
xianyun (a kínaiak a magyarban ’x’ betűvel jelzett hangot manapság ’s’-szerű hangként
ejtik) és xunyu népek Kína északi részén laktak, xiongnu-knak (hiung-nu-knak, azaz
hunoknak) hívták őket, és ezek a „hun” nevű népek lovakat és juhokat tenyésztettek, illetve a
hegyi zsong-ok a hunok korábbi neve, akkor hunoknak kellett .lniük Kína északi részén. A
hunok léte tehát legalábbis az i.e. 3. évezredig nyúlik vissza.
A királyi jogarhordozók népe
Két éve jelent meg Blagoje Govedarica, a hamburgi egyetem régész-professzornője hatalmas
monográfiája (Govedarica, 2004) „Zeptertrager – Herrscher der Steppen” címmel, 436
oldalon, 56 ábrával és 8 fényképpel. A cím magyarul: „Jogarhordozók – a puszták urai”. A
14
jogar szó jelentése: királyi kormánypálca. A Govedarica által bemutatott régészeti feltárások
arra utalnak, hogy a jogarhordozók kultúrája Erdélyből indult i.e. 5 100 k.rül, és több mint
2000 éven át állt fenn, legalábbis a bronzkorig. A zsugorított, guggoló testhelyzetben
temetkezés megegyezik a Polgár-Csőszhalomnál i.e. 4 800 k.rül talált temetkezési móddal.
Öt kulturális központ állt szoros kapcsolatban több mint háromezer éven át: a Kárpátmedence,
a Duna torkolatvidéke, Etelköz, a Volga-Kaszpi körzet és Észak-Kaukázus. A
jogarak eleinte kőből k.szültek, és csúcsukon gyakran lófej vagy más állatfej található. A
temetkezés első számú jellemzője az okkerfesték: a sírokban rendre okkerfestéket szórtak a
halottra. A vörös okkerrel befestés szokása több mint 400 000 éve jelképes szerepet tölt be
(Spineto, 2003, 26). Az okker festék kül.n.sen gyakran szerepel a halottakon, amiből arra
k.vetkeztethetünk, hogy az okkerre jellemző barnás, vörösessárga festék a halott lelkének
továbbélésére irányuló szándékot jelezte. Az ukrajnai Szevero-Novgorod közelében talált
mamutcsontot is vörös okkerrel festették meg több mint 30 000 éve (Spineto, id. mű, 26). A
vörös okkerfesték temetkezéssel való szoros kapcsolata a lélek túlélésének ősi, rendk.vül
mély múltba vezető hitét jelzi. Ennek jelentőségét pedig akkor tudjuk igazán felmérni, ha
figyelembe vesszük, hogy az ókori Görögországban a lélek halhatatlanságának eszméje
„idegen vércseppnek”, az ókori szkíta „samanizmusból” (helyesebben, korhű kifejezéssel:
mágikus felfogásból) eredő eszmének számított a görög kultúrában (Rohde „Psyche” c.
könyvéből idézi Dodds, 2002, 120). A jogarhordozás – ahogy Govedarica monográfiájának
címe is jelzi – uralkodói mivoltot jelez. Így egy olyan kultúra nyomára jutunk, amelynek
feltűnő jellegzetessége, hogy társadalma egy rétegének uralkodói jelvénye volt.
1. összefoglalás.
Tekintsük át röviden, milyen szkíta jellegzetességeket találtunk eddig:
– a nők kiemelkedő szerepe (az anyajogú társadalomtól, a beláthatatlan őskortól)
– a vörös festék alkalmazását a temetkezésnél, mint a lélek halhatatlansága eszméjének
megnyilvánulását (i.e. 400 000 előtt már létezett)
– mágusnők és mágusok adják át a tudást Európa népeinek (>i.e. 5 700-tól)
– a jogarhordozók népének elsőrangú jellemzője a vörös okkerfesték alkalmazása a
temetkezésben (i.e. 5 100-tól)
– a vonaldíszes kerámia, a jogarhordozók népe kultúrájának kárpát-medencei eredete a
szkíták kárpát-medencei központjával és a népek folytonosságának tételével együtt
feltételesen, de érvet ad a szkíták és a vonaldíszesek folytonosságához
– a cucuteni-tripoljei kultúra és a szkíta kultúra folytonossága (i.e. 5 500 – i.e. 2 400)
– a majkopi és a szkíta kultúra folytonossága (i.e. 3 000 – i. e. 800)
Stonehenge Íjász Királya
A legutóbbi években cáfolhatatlan régészeti tények sokasága utal arra, hogy a 110 méter
átmérőjű Stonehenge építésében, tervezésében legalább egy szkíta-hun-magyar származású
íjász, nagytudású mágus jelentős szerepet játszhatott. Több szakaszban .pült, először
szarvasagancsokból, majd, évszázadokkal később, facölöpökből. A régészek szerint a ma is
15
látható hatalmas kőoszlopokat az i.e. 2 500 – 2 000 közötti időszakban állították fel. Ebben
az időszakban járt ott az Íjász Király, akinek sírját nemrég tárták fel.
2002-ben öt kilométerre Stonehenge-től, Amesbury mellett rendk.vüli régészeti leletre
bukkantak. A Wessex Archeology (http://www.wessexarch.co.uk/ faq.html#whatis) Nagy-
Britannia egyik legnagyobb régészeti központja. Honlapjukon
(http://www.wessexarch.co.uk/projects/amesbury/archer.html) alapos tájékoztatás található a
sajtószerte Amesbury Íjász, Íjász Király, Stonehenge Királya (Amesbury Archer, Archer
King, King of Stonehenge) nevet kapott híres lelet feltárásáról. A feltárt sírban csupa
rendk.vüli tárgyra bukkantak. Amíg a korabeli Európa sírjaiban 5 tárgy, k.ztük egy arany
tárgy tulajdonosa már gazdagnak számított (Knight, 2003), addig Stonehenge Íjász
Királyának sírjában mintegy 100 tárgyat találtak, k.ztük arany fülbeval.kat. A sír az egész
korabeli körzet kiemelkedően leggazdagabb sírja – több, mint tízszer annyi tárgyat
tartalmaz, mint az utána következő leggazdagabb ismert sír a körzet egész korai
bronzkorában (i.e. 2 400- 1 500). Az Íjász Király i.e. 2 300 k.rül élt, vagyis Stonehenge
harmadik szakaszának .pül.se idején, és így az angol tudósok feltételezik, hogy az ő magas
szintű tudásával függ össze a Stonehenge .pül.s.ben megtestesülő magas szintű csillagászati
és vallási tudás (5. ábra: Stonehenge).
Az Íjász Király fogazatának, csontvázának és tárgyainak (két arany fülbeval. vagy hajcsat,
három réz kés, 15 db finoman megmunkált kovakő nyílhegy, homokkő alkarvédők és
fazekak) izotópos elemzése váratlan eredményekre vezetett. Az oxigén izotópjainak
elemzése a fogzománc tulajdonosának származási helyére enged következtetni. A fogzománc
kémiai jegyzőkönyv a kutatók szemében, feljegyzi a gyermekkortól kezdve a klímát, a
geológiai viszonyokat. Minden egyes fog ablakot nyit a fogzománc képződési ideje alatti
viszonyok feltérképezéséhez. Majdnem minden oxigén, ami be.pül a csontozatba és a
fogazatba, az ivóvízből származik, és majdnem minden víz, amit megittak, esőből vagy
hóból adódott. Az oxigén három izotópjának (eltérő atomsúlyú változatának) aránya függ a
lakóhely vízparttól mért távolságától, tengerszint feletti magasságától, és a földrajzi
szélességtől. Meleg klímában magasabb az oxigén 18-as izotópjának aránya. A fogban talált
oxigén izotópok arányait összehasonlíthatjuk a kül.nb.ző körzetek ivóvizeinek arányaival,
és ennek alapján meghatározható, hol élt a fog tulajdonosa fogzománcának képződése idején.
A vizsgálatok szerint az Íjász Király nem a későbbi Angliában, hanem Közép-Európában élte
le fiatal éveit, mégpedig egy a mai brit éghajlatnál hidegebb körzetben – valószínűleg
Ausztria, vagy Svájc, Dél-Németország körzetében. Úgy vélik, a réz kések egyike a mai
Spanyolország, másika a mai Franciaország körzetéből származik. Érdemes megjegyezni,
hogy a kortárs és korábbi Kárpát-medencei kultúrákban (pl. Hódmezővásárhely környékén)
a férfiak sírjába rézkést tettek. Ha tehát az Íjász Király Közép-Európából jött, feltehető,
hogy ennek arról a tájáról érkezett, ahol a rézkés férfiak mellé temetése szokásban volt,
vagyis nem az Alpokból, hanem a Kárpát-medencéből. Az arany tárgyak egész Britannia
terület.n a legkorábbi arany tárgyak.
16
Ha egyszer Közép-Európára utalnak az izotópos vizsgálatok, n.zzük meg, mi volt a korabeli
Közép-Európa kulturális állapota! Amíg Európában az újkőkor i.e. 9000-től i.e. 1 800-ig
tartott, a bronzkor pedig i.e. 1 800-tól i.e. 500-ig
(http://www.beloit.edu/~museum/logan/paleoexhibit/menueurope.htm), és Nagy-Britanniába
a bronzkort az Íjász Király népe vitte be i.e. 2 300 k.rül, addig Kárpát-medencében az
újkőkor i.e. 10 000-től csak i.e. 4 500-ig tartott, és erre itthon a rézkor következett az i.e. 5.
évezredben (Kalicz, Ráczky, 2002, 34)! Eszerint itthon a bronzkor mintegy ezer évvel
korábban kezdődött, mint máshol, i.e. 2 800-tól i.e. 800-ig tartott. Persze hozzá kell tenni,
hogy réz, arany és ezüst tárgyak szórványosan már korábban felbukkannak Európa-szerte,
éppen a Kárpát-medencéből kirajzó magas kultúrájú kis csoportok révén. A Kárpát-medence
rézkorában, az i.e. 5.-4. évezredben robbanásszerű gyorsasággal és nagy mennyiségben
jelennek meg a nagy réztárgyak (Kalicz, Ráczky, id. mű, 40). Ekkor jelennek meg az első
nagy réz- és aranykincsek (Szeged-Szillér, Tiszaszőlős, Hencida) és az átlagtól eltérő, igen
gazdag mellékletű sírok is (Jászladány, Tiszavalk, Magyarhomorog) – írják Kalicz és Ráczky
(id. mű, 40-41). Ha tehát az izotópos vizsgálatok eredményét .sszevetjük a régészetikulturális
tényekkel, szem előtt tartva Stonehenge Királyának rendk.vüli gazdagságát, úgy
tűnik, még egy lépéssel pontosíthatunk: az Íjász Király minden bizonnyal a Kárpátmedencéből,
illetve a Kárpát-medencei kultúrkör közvetlen környékéről származhat.
Vegyünk most mindehhez még egy fontos, eddig meglepő módon nem mérlegelt tényt: a
tényt, hogy Stonehenge Királya íjász volt. Igaz, maga az íj elkorhadt az évezredek alatt, de a
homokkőből k.szült karvédő, ami védte az íjász karját az íj visszacsapódásától,
egyértelműen azt jelzi, hogy nagyerejű, messzehordó, visszacsapó íjat használt, vagyis
reflexíjat. Köthető-e a reflexíj valamely néphez? Az első reflexíj ábrázolások, úgy tűnik, az
i.e. 2. évezredből, a hikszoszok (ismeretlen eredetű lovasnép) korából maradtak fenn
Egyiptomban. A lovasnépek eredete pedig – meg kell állapítani – a hun-magyarokhoz vezet
el bennünket. Mario Alinei (http://en.wikipedia.org/wiki/Mario_Alinei), az utrechti egyetem
nyelvészet professzora, az UNESCO “Európa Nyelvészeti Atlasza” volt elnöke, a Quaderni
di semantica review nyelvészeti folyóirat alapítója és főszerkesztője nemrég magyarul is
megjelent könyvében (Ősi Kapocs, 2005, 458), azt írja: „a lovaglás tudománya a puszták
térségében a rézkorszak elején született, a még egyesült uráli nyelvek lovas szókincse ekkor
alakult ki.” Újabban a ló háziasításának kezdetét még korábbra, az i.e. 8.-5. évezredre teszik
(Domestication_of_the_horse, 2006). Ha tehát 1.) a szkíta-hunokhoz fűződik a lovaglás
tudományának feltalálása, és 2.) a lovas kultúrához a visszacsapó íj feltalálása, akkor 3.)
szüks.gk.ppen a szkíta-hunok találták fel a visszacsapó íjat. Ez a k.vetkeztet.sünk
megegyezik az ismert történelmi tényekkel. A Magyar Nemzeti Múzeum honlapján (lásd az
irodalomjegyzékben) szereplő „Kelet és nyugat határán – A magyar föld népeinek története”
c. cikkből idézve: „Az eurázsiai nomád hunokat pl. a hadviselésben (pl.: reflexíj), a
hitvilágban (üst.k) és a viseletben (ékszerek) hozott újdonságaikkal jellemzik.”
Hasonlóképpen: „Hunok – gepidák – langobardok” c. cikkükben Bóna István és munkatársai
(1993) így írnak: „Az antik kortársak egységesek voltak abban, hogy a hunok katonai
sikereiket páratlan tökélyre emelt lovasíjász harcmodoruknak köszönhették. Lovuk télen17
nyáron fáradhatatlan volt, csontmerevítős reflexíjuk valóságos csodafegyvernek számított,
elől-hátul magas kápájú nyergükből előre vagy hátra fordulva sűrű, jól célzott nyílzáporral
bénították meg s zilálták szét ellenségeiket. Nem v.letlenül volt egyik hatalmi szimbólumuk
és m.lt.s.gjelv.nyük az aranylemezekkel díszített vagy bevont „aranyíj”, amely ma már
jónéhány példányban ismert hun vezetők sírjából vagy halotti áldozatából.”
Tény, hogy a visszacsapó íj (6. ábra: szkíta íjász) még a magyarok árpádi visszajövetelekor
is újdonságszámba ment Európában. K.pzelhetjük, mit jelenthetett egy ehhez hasonló
csodafegyver 3000 évvel korábban, Nagy-Britanniában! Nehezen tagadható tényként kell
.rt.keljük, hogy jelentős súlyú tárgyi bizonyítékokat találtunk Stonehenge Királya és a
Kárpát-medence korabeli népének jellemzői között. Mindez annál inkább figyelemre méltó,
mert egy sor újabb, alapvető fontosságú tény megerősíteni látszik a hun-magyarok és a
kőkörök, k.ztük Stonehenge kapcsolatát.
Ugyanakkor ne hagyjuk figyelmen k.vül, hogy a Kárpát-medencében találták meg a nyíl
legrégibb tárgyi bizonyítékát. Korábban úgy gondolták, hogy az íjat az i.e. 8. évezredtől
kezdve használták. Az istállóskői barlangban azonban i.e. 34 000 k.rül már nyílhegyeket
készítettek. Közel százhúsz, 2-4 cm hosszúságú, hasított alapú kis csonthegyekről van szó,
és innen kerültek a nyugat-európai aurignacien kultúrába a nyílhegyek mellett talált
kül.nf.le kőszerszámok pengék, kaparók (Gáboriné, 1980, 177). 35 000 éves finoman
megmunkált kova-nyílhegyet találtak a Domica barlangban, a Felvidéken is.
Figyelembe véve, hogy Stonehenge mintegy 1 500 éven át .pült, i.e. 3 100 és 1 600 között,
mégpedig alapgondolatában egyező szempontok alapján, könnyen belátható, hogy ehhez egy
legalább ezerötszáz éven át folyamatosan fennálló kultúrára van szüks.g. Ha Stonehenge
építésében a kárpát-medencei szkíta Íjász Király jelentős szerepet játszott, akkor egy, az
akkori Kárpát-medencei kultúrával azonos szellemiségű, több mint 1 500 éven át fennálló
kultúrára van szüks.g. Ha a szkíták műveltsége, amit mostanáig többnyire i.e. 800-tól i.e.
450-ig számítottak (Kemenczei, 2002, 67), visszanyúlik a majkopi kultúráig (i.e. 3 500 –
2 500), a vonaldíszes kerámiáig (i. e. 5 700 – 5 000), ahogy fentebb jeleztük, akkor több mint
5 000 évet fog át, megfelel a Stonehenge építésének hosszú időtartamából adódó
követelménynek.
Stonehenge és a harangalakú edények kultúrájának királyi népe
T. Douglas Price és munkatársai (2004) stroncium-izotópos vizsgálatokkal megerősítették
azt az utóbbi időszakban régészeti szakkörökben általános meggyőződést, hogy a Bell
Beaker kultúra népei kis csoportokban lassan, de szívósan terjesztették saját magaskultúrájukat
a korabeli Európa jóval elmaradottabb népei között. Ez az idegen szóval Bell
Beaker-nek nevezett kultúra a mai Magyarország terület.ről, a Kárpát-medencéből indult ki,
és folytatása volt a szintén innen kiindult vonaldíszes kerámia műveltségnek. Valamiért a
18
Bell Beaker kultúra elnevezés a magyar ismertetőkben is gyakran angolul került átvételre.
Pedig így nem igazán világos, miről van szó.
A „bell” szó jelentése az angolban Országh László angol-magyar nagyszótára szerint: 1.
harang, kisharang, csengő 2.) kehely, harang, tölcsér, kupola. A „beaker” jelentése: 1. serleg,
szélesszájú bögre, 2. csőröspohár. Együtt a kettőt „harang-serleg”, vagy „kehely-serleg”-nek
lehetne fordítani. Eszünkbe juthat a „kehely”-ről a Szent Kehely monda, az angol
hagyományban Szent Grál-monda, ami pedig minden bizonnyal szarmata eredetű, vagyis a
szkíta-magyar kultúrkörhöz tartozó. Valóban, a szkíta eredetmonda Herodotosznál
fennmaradt változatában (Hérodotosz, i.e. 440/1989, IV. könyv, 5. fejezet) az ivócsésze a
szkíták szent edénye. Régészeti tény, hogy a szkíta kultúrkört az ivócsészék, serlegek,
harangedények, hun üst.k évezredeken át szívósan végigkísérik Eurázsia-szerte. Bakay
Kornél a vaskori szkíta-szaka kultúra jellemzői között sorolja fel a szertartások edényeit, a
csészéket, tükr.ket, rythonokat, üst.ket (Bakay, 2005, 42). A székelyek kultikus ivópohara a
Boldogasszony képével díszített áldozati pohár (lásd: 7. ábra). Price és munkatársai (2004,
11) pedig kereken kijelentik, hogy „A Bell Beaker periódust a kül.nlegesen kialakított
kerámia-edényekről nevezték el, valószínűleg ivócsészékről”. Ha a Bell Beaker
kultúrában az ivócsésze kitüntetett, kultikus szerepet játszott, ahogy azt a régészeti tények
mutatják, akkor ennek kultikus oka kellett legyen. Kultikus oka pedig akkor lehetett, ha a
„Bell Beaker” nép a szkíták eredetmondájának ezzel a lényeges elemével rendelkezett. Ha a
szkíta kultúra más jellemzőit is megtaláljuk a Bell Beaker népnél, akkor azt kell mondjuk,
hogy a kiemelkedően magas tudású, az i. e. 3. évezredben kiemelkedő szerepet játszott Bell
Beaker nép szkíta volt. Ezzel a szkíta kultúra fennállásának időtartama jelentősen kitágul.
A „Bronze Age in Britain 2500-1000 B.C.” „Beaker people” c. honlapján a következő fontos
adatokat találjuk a harangalakú edények népéről (beaker folk): „földművelők és íjászok
voltak, kőből k.szült alkarvédőt viseltek karjuk védelmére, hogy az íj húrjának
visszacsapódásától védjék karjukat. Ők voltak az első kovácsok Angliában, az első réz-,
arany- és bronzművesek. Sajátos fazekasságuk volt, ők készítették az első szöveteket
Britanniában. Ők vezették be az alkoholos italokat Britanniába, mégpedig egyfajta mézsört.
Pásztorok voltak, hittek a túlvilági életben, csészéket és királyi kormánypálcákat
(jogarokat) tettek a halottak mellé a sírba…Kőköröket építettek.” Bölcsesség Istene ne
hagyj el! Királyi jogarokat tettek a sírokba! Hát itt egy egész népről van szó? Miféle nép
voltak ők? Talán mind királyok voltak? Királyokból álló nép? A mai fülnek ez már rendk.vül
szokatlanul hangzik. Pedig ismer királyi népet a történelem, igaz, csak egyet: a királyi
szkíták népét. És kik ittak mézsört? Bakay Kornél (Szász-Bakay, 1994, XV) megemlíti a hun
„medosz=mézsör” szót, vagyis a hunok ismerték a mézsört. Johann Dietz, a brandenburgi
csapatokkal érkezett orvos, Buda várának törökök alóli felszabadításáról írt
visszaemlékezéseiben azt írja, a katonák jó hangulatát csak a magyar újbor és a mézsör
tartotta fenn.
19
Azt már jeleztük fentebb, hogy a fémművesség, a földművelés a Kárpát-medencéből indult
ki. Ruházati ipart, fejlett textilkészítéssel gyártott ruhákat pedig már a szintén az uráli
népekhez tartozó, 28 000 éves sungír-i leletnél találtak (Pettitt, Bader, 2000). Íjász népeket
keresve szintén először a szkíta-hun magyarság jön szóba. Vessük most még egyszer össze a
serleges kultúra jellegzetességeit a szkíta kultúráéval! Bakay Kornél (2005, 42) a szkítaszaka
kultúra legfontosabb ismertetőjegyei közé vette fel a rituális edények: csészék, tükr.k,
iv.kürt.k, üst.k jelenlétét. Eddig tehát, úgy tűnik, a serleges kultúra fő ismertetőjegyei
egybeesnek a szkíta-magyar kultúra jellegzetességeivel.
McKenna (2005) Stonehenge építőiről, a Bell Beaker népről így ír: „I.e. 2500 k.rül új nép
érkezett Britanniába…valószínűleg közép-ázsiai eredetűek…az Alpokon át
érkeztek…megjelen.sük: ragyogó, hosszú köpenyt viseltek a bő ujjas ing
felett…borotválkoztak, és nehéz arany ékszerekkel díszítették magukat…Fegyverük a nagy
íj (amely földre állítva olyan nagy, mint maga az íjász)…rőzséből és vályogból zsúpfedeles,
szalmatetős, méhkaptár-alakú házakat építettek, lovakkal szántottak, szarvasra vadásztak,
disznókat, kacsát, libát és szürkemarh.t tenyésztettek. Árpát és tönkölyt
termesztettek…sokakat k.zülük harang-alakú ivócsészékkel temettek el, ezekről a régészek
őket „a harangalakú edények népének” nevezik” (a 8.-9.-10. ábrákon a Bell Beaker
kultúrához köthető arany süvegek és arany mágus-mellvért látható). Nem csoda, hogy a
nyugat-európaiaknak a mai napig olyan egzotikusan hatnak a „Bell Beaker” kultúra
jellegzetességei. Számunkra, magyarok számára azonban annál ismerősebb, és még
ismerősebb volt ezer évekkel ezelőtt a pazar, ragyogó megjelenés, a hosszú köpeny, bő ujjas
ing, az arany ékszerek, a nagy íj, a zsúpfedeles, szalmatetős rőzse- és vályogház, a ló, a
szarvasra vadászás, a szürkemarha, a tönköly, a kultikus ivócsésze.
McKenna folytatja: „Az i.e. 2. évezred vége felé a papok Közép-Európában magas arany
fejdíszt viseltek, ami úgy nézett ki, mint a klasszikus „varázsló-süveg” fém változata. Egy
ilyen darabon a Nap és a Hold Meton-ciklusának térképét tüntett.k fel, jóval azon görög
tudósok előtt, akiknek a Meton-ciklus felfedezését ma tulajdonítják. Walesben is találtak egy
kb. 30 cm magas arany süveget ugyanebből a korból. Senki sem tudja megmagyarázni,
melyik népcsoporthoz tartoztak ezek a tárgyak [a szerzők kiemelése]. A tárgyak
megmunkálása azonban túl finom ahhoz, hogy trójai eredetű lehessen, és valószínűleg a
Kaukázusban élő mágusokhoz tartoztak.”
A Kaukázus évezredeken át a szkíta fémmegmunkálás központja volt. A kaukázusi szkíta
kultúra mai hivatalos régészeti neve preszkíta „majkop kultúra” (Maicop culture) (2. ábra),
kora i.e. 3000 k.rüli. A kaukázusi aranyművesség már ekkor a későbbi, és gyakran a
legmagasabb művészi színvonalúnak minősített görög aranyművesség színvonalán állt, és a
két-háromezer évvel későbbi görög aranyművességről bebizonyosodott, hogy jórészt ennek a
szkíta aranyművességnek az átvétele.
2. összefoglalás:
20
A Stonehenge-t építő Bell Beaker nép
– a Kárpát-medencéből ered,
– mágusokból áll,
– akik királyi kormánypálcákat (jogarokat) hordoztak,
– kiemelkedően fejlett íjászok voltak,
– az ivócsésze kultusza volt a jellemzőjük,
– ők voltak az első réz-, arany- és bronzművesek,
– az első szövetek készítői,
– hittek a túlvilági életben,
– kőköröket építettek,
– ragyogó, hosszú köpenyt,
– nehéz arany ékszereket,
– arany süveget és melldíszt viseltek
– a bő ujjas ing felett,
– zsúpfedeles, szalmatetős házakat építettek,
– a férfiak sírjába rézkést tettek, ahogy a Kárpát-medencében.
Ha mindezeket a tényeket hozz.tesszük az első összefoglalásban felsoroltakhoz, azonosítani
tudjuk a Bell Beaker kultúra népét, és őket a szkíta népcsoport korai válfajának tekinthetjük.
A Bell Beaker kultúra népe szkíta volt. Ebből következik, hogy a jogarhordozók népe is
szkíta kellett legyen. De mivel ez az állítás rendk.vüli súlyú, haladjunk tovább feltáró
munkánkban.
Királyi mágus-csillagászok arany süvegei
A „The Telegraph” 2002. március 17-i számában jelent meg Paterson (2002) cikke az ősi
varázslók titokzatos arany süvegeiről. Azzal a megállapítással kezdi ismertetőjét, hogy a
varázslók valóban magas, csúcsos süveget viseltek – de nem azt a gyűrött ruhából k.szült
fajtát, amit Harry Potter szereplői, vagy Gandalf és Merlin. A szkíta csúcsos süveg a
lánglelkűség, a láng-eszűség jelképe, azért csúcsos, mert a láng és a Nap „lángjai” („helmet
structures”, sisak alakú képződmények) csúcsosak. Ezért és így tartozik össze a Naptisztelet
a tűztisztelettel, a tűztisztelet a mágikus gondolkodással, a mágikus világképpel, a magyar
világlátás legmélyebb alapjaival (*** lásd erről a hun-magyar világkép c. fejezetünket). A
„Szaka férfi az i.e. 2. évezredből” c. k.pünk (10. ábra) a Tárim-medencében, a mai
Taklamakán sivatag terület.n egykor élt, i.e. 2000-ből származó szaka (közép-ázsiai szkíta)
férfi ruházatát ábrázolja, ahogyan azt Dr. Kolkum Kamberi, a Natural History Museum of
Los Angeles County tudományos tanácsadója, a University of Pennsylvania
vendégprofesszora rekonstruálta. „Arany harcos” című k.pünk (11. és 12. ábra- arany
harcos) a Szent Pétervár-i, világhírű Ermitázs Múzeumból való, az i.e. 4. században élt szkíta
harcos arany (!) ruházatát mutatja (lásd a 13.a, b ábrát is).
Kül.n keretben:
A szkíta süveg
21
A szkíta-magyarság jellegzetes viselete a pontszerű hegyben végződő fejviselet. Nem
tudni, mikor alakult ki ez a jellegzetes fejviselet, de az ábrázolásokból úgy tűnik, hogy lángot
képvisel az ívelt, összefutó csúcsban végződő, ég felé csúcsosodó sapka. Ha így van, akkor
nem egyszerű szeszélyről, hóbortról van szó, mint manapság, hanem egy, a magyarság
alapkultúrájához tartozó képzet kifejezéséről: a láng-lelkűségről, a fejben lakozó láng-erő, az
ész, a lélektűz kinyilvánításáról. A láng jellegzetes alakja ugyanis szintén összefutó ívekben
kicsúcsosodó alakzat. .rtelmez.sünk tárgyi bizonyítéka, hogy a csúcsos fejviselet az i.e. 5.
évezredben már létezett a Kárpát-medencében, hiszen a Vinca-Tordos kultúrából fennmaradt
egy ilyen fejviseletű kőszobor (ábra: kúpos fejfedő a Kárpát-medencei Vinca kultúrából). A
csúcsos föveg eszerint több mint hétezer éves múltra tekinthet vissza, és .rtelmez.sünkben a
lánglelkű magyarság kultúrájának megnyilvánulása. Csúcsos föveget találtak az észak-kínai
Tárim-medence i.e. 2.-1. évezredéből származó világhírű múmia-síros temetőjében, europid
embertani jegyekkel bíró férfin is. Az időszámításunk előtti évezredekből származó szkíta
aranykincsen jól láthatók a jellegzetes szkíta csúcsos fejfedők (8.b ábra). Jellegzetes szkíta
csúcsos föveget viseltek a méd mágusok éppúgy, mint a szkíták, a hunok (ábra: hun hegyes
süveg), a magyar lovasok (lásd az aquileai dóm falát díszítő magyar lovasábrázolást,
Győrffy-Villám, 2004, 25), és a magyar betlehemesek, egészen a legutóbbi időkig. A
kimmerek és a hunok csúcsos süvege (14. ábra) a szkíta hegyes süvegek közé tartoznak. A
jellegzetes szkíta süveget (15. ábra) viselték az Árpád-korabeli magyarok is, amely szemmel
láthatólag hasonlít a népvándorlás-korabeli turáni férfi viseletére (16. ábra).
Kül.n keret vége
Paterson (2002) varázslóknak nevezi az arany süvegek viselőit, hiszen nem tudja, hogy
valójában szkíta mágusokról van szó. Ezen „varázslók” olyan csillagászati jelképeket
ábrázoltak az arany süvegeken, amik segítségével következtetni tudtak a Nap és a csillagok
várható pályáira. Erre a következtetésre jutottak német régészek és történészek, akik azt
állítják, megoldották a rejtélyt, amit ilyen kül.n.s, csodaszép, aranyból k.szült, kúpalakú
tárgyak sorozata jelentett, amelyek Európa-szerte bronzkorszaki lelőhelyeken kerültek elő.
Négy ilyen rendk.vüli munkaigénnyel díszített süveget találtak Svájcban, Németországban és
Franciaországban az elmúlt 167 évben. Ezek eredeti célja meghökkentően
megfejthetetlennek bizonyult évtizedeken át. Néhányan úgy vélekedtek, hogy hadi viseletről
van szó, mások szertartásos vázáknak vélték őket. A harmadik elmélet volt a legelterjedtebb:
eszerint az arany süvegek díszek voltak csupán, amiket fa-póznák tetejére helyeztek,
amelyek bronzkori kultikus helyeket vettek körbe. Most azonban a berlini Elő-és Korai
Történelem Múzeumának történészei azt állítják, hogy közel bizonyos, hogy ezeket a
rejtélyes arany süvegeket eredetileg bronzkori szentélyekben tartott szertartásokon
fejdíszként viselték. Az arany süvegek viselőit „király-papoknak” nevezték, és nekik
természetfeletti képességeket tulajdonítottak, mert képesek voltak megmondani a vetés,
ültet.s és aratás megfelelő időpontjait. „Úgy tekintették őket, mint az Idő Urait, akik számára
hozzáférhető az isteni tudás, ami képessé tette őket a jövőbe látásra” – állítja Wilfried
Menghin (2003), a Berlin Múzeum igazgatója, aki részletes vizsgálatokat végzett a Svájcban
22
talált 3 000 éves 88,5 cm magas aranysüvegen, amit 1995-ben találtak meg, és amely a
következő évben a Berlini Múzeum tulajdonába került. Menghin és munkatársai felfedezték,
hogy az aranysüvegen található 1 739 darab Nap- és félhold-jelkép egy tudományos kódot
alkot, amely majdnem teljesen pontosan a Meton-ciklushoz kapcsolódik, amit Meton görög
tudós i.e. 432-ben fedezett fel, azaz mintegy 500 évvel az aranysüveg készítése után. Ez az
értelmezés megmagyarázza, mi a kapcsolat a Hold-évek és a Nap-évek között.
„Az aranysüveg jelképei logaritmikus táblát alkotnak, amely lehetővé teszi a Nap és a Hold
mozgásának előzetes kiszámolását” – állítja Menghin. Ez pedig azt jelzi, hogy ezek a
bronzkorban élő emberek már képesek voltak hosszú időtávon csillagászati tapasztalataikat
felhalmozni és a valóságnak megfelelő elméleti modell alapján összesíteni. Ez a felfedezés
gyökeresen megváltoztatja az európai bronzkorról kialakult képet, amelyben a lakosság
túlnyomó része kezdetleges földművelésből élt, füst.s kunyhókban tengődve, csak a
legalapvetőbb eszközökkel rendelkezve. Az alacsony műveltségi szinten élő lakosság mellett
élt egy náluk sokkal magasabban fejlett műveltség, amely a Kárpát-medencéből rajzott ki,
kis csoportokban, királyi felségjelvényekkel, csodálatos ruhákban, arany fejdíszekben, olyan
fejlett tudással bírva, ami sok tekintetben meghaladta a későbbi görögök és a mai kultúra
fejlettségi színvonalát is.
Találtak egy másik arany süveget is, nem messze Schifferstadt városától, 1835-ben, amihez
állszíj csatlakozott. Ez az aranysüveg még korábbi, az i.e. 1 300-ból való, ezt is Nap- és
Hold-jelképek díszítik.
Más német régészek rámutattak, hogy az aranysüveges király-papok egész Európában
felbukkantak. Prof. Sabine Gerloff, az Erlangen-i Egyetem régésze bizonyítékokat talált arra,
hogy öt hasonló aranysüveget ástak ki tőzegbányászok Írországban a 17. és a 18. században.
Ezeket a tárgyakat akkoriban „vázák”-ként emlegették, és eltűntek. Prof. Gerloff eredményei
szerint majdnem teljesen bizonyos, hogy ezeket is bronzkori király-papok viselték. Gerloff
abban is biztos, hogy a vert aranyból k.szült bronzkori aranysüveg – az „Öntött
Aranykalap”, amit Wales-ben fedeztek fel 1831-ben – a király-papok ünnepi ruhájának része
volt.
Andrew Fitzpatrick, a Wessex Archeology munkatársa úgy foglalta össze (Fitzpatrick, 2005)
a régészek véleményét, hogy a Stonehenge kőkörének .pül.sekor (i.e. 2 300 k.rül) a
korabeli és helybeli társadalomban nem mutatkozott rétegződés. Éppen ezért az Íjászkirály és
társainak megjelenése először mutatta, hogy egyes személyek, esetleg családok – magasan
kiemelkedő szintet, nemességet képviseltek. Ez a kül.n.s nemesség szoros kapcsolatokat
ápolt Közép-Európával, a Kárpát-medencével. Az egész Európát átfogó bronzkori nemesség
a Kárpát-medencéből származott. Érdemes ebben az .sszefügg.sben megjegyezni, hogy az
aranyművesség a bronzkor folyamán kül.n.sen magas színvonalat ért el a Kárpátmedencében.
Erdélyben, a Tisza-vidéken, majd a Dunántúlon alakultak ki jelentős
aranyműves műhelyek (lásd 17. ábra; Szatmári Ildikó, 2002, 47).
23
Hasonló következtetéseket vont le már korábban Euan McKie 1977-ben „A megalitok építői
(The Megalith Builders, Oxford) c. könyvében. „A magas szintű geometriai tudás
felfedezése 2 000 évvel az ókori görögök előtt, és az ezzel párosult technikai tudás és
tervezés…ami egy Britanniában ismeretlen mértékegységeket alkalmazó rendszerre
.pül…arra a következtetésre vezet, hogy létezett egy bölcs emberekből álló osztály,
amelynek tagjai templomokat és szentélyeket terveztek saját szándékaiknak megfelelően.
Ezek a bizonyítékok azt is jelezhetik, hogy ez az osztály egy magasan képzett nemzeti
csoport volt, nem pedig szórványosan jelentkező kezdetleges sámánok csapata. Ha ez
beigazolódik, felmerül, hogy hogyan képezték ennek az osztálynak a tagjait, és erre egy
lehetséges válasz – valahol a kőkori népesség egyik fő központjában, ahol a legfinomabban
kimunkált ilyen építmények .pültek…Létezett egy rendk.vül kifinomult tudással bíró papi
osztály már az i.e. 3. évezredben”.
Királyi mágus a germán és a skandináv mitológiában
A germán mitológia panteonjában az isteneket soha nem gondolták többnek, mint
kül.nleges, magasabb szintű képességekkel rendelkező embereknek. Ezért az emberekhez
hasonlóan isteneik is halandóak, sőt a szerencse hányattatásainak is ki vannak téve
(Tonnelat, 1985, 252). A teuton mitológiában, kül.n.sen a germánok őseinél a legfőbb isten.
Az időszámításunk szerinti 2. században Tacitus a germánok szokásairól írva megállapítja,
hogy Woden kultusza minden másnál erősebb. Atilla korában, amikor az angolok és szászok
elözönlötték Nagy-Britanniát, Woden-hez fohászkodtak. Wodent tekintették királyaik
ősének. Az angolban a hét negyedik napjának neve, Wednesday, Woden nevét viseli. Woden
neve a skandinávok őseinél Odin. Kezdetben Odint hosszú köpenyű, széles karimájú kalapos
lovasnak ismerték. Woden uralkodásának legfőbb eszköze a mágikus eljárásokban állt.
Ennek jellemzője volt, hogy nemcsak a földi emberek élete iránt érdeklődött, hanem a
szélesebb világegyetem iránt is, amelyet gyakran „másvilágnak” fogtak fel. A germánok
létezett egy ősi királyi kasztja, amely elsősorban harci tevékenységgel foglalkozott. Woden
„sámánisztikus” eredetét gyakran hangsúlyozták. Ahelyett, hogy maga is részt vett volna a
harcokban, mágikusan avatkozott be a küzdelembe, pánikot keltve.
Az északi hagyományban Odinról fennmaradt, hogy szerette magát versekben kifejezni. Ő
rendelte el a társadalom alapvető törvényeit. Ő tartotta a kapcsolatot a halott harcosok
lelkével. Odin öltözéke rendk.vül figyelemre méltó: fénylő mellvértet és arany sisakot
viselt (Tonnelat, 1985, 254). Ha rápillantunk a 8.-9. ábrákra, ahol az i.e. 2. évezred királyi
mágusainak arany süvegeit és arany mellvértjét látjuk, figyelemre méltó észrevételt tehetünk.
Az i.e. 2. évezred királyi mágusainak öltözéke éppen olyan, amilyennek Odin öltözékét
leírják! Széles karimájú arany „sisak”, csak éppen nem harci sisak, hanem mágus süveg. A
mellvért pedig azért fénylő, mert aranyból k.szült. Odin mítosza kezd valóságos kereteket
kapni. Úgy tűnik, alapos érvek mutatják, hogy Odin szkíta mágus volt. Ezt alátámasztja az
24
is, hogy Szkítiából terjedt el az Indiában Aswamedha szertartás néven ismertté vált királyi
lóáldozat szertartása, és a szkíta Odin vitte el Skandináviába (Metcalfe, 1982, 32. oldal).
Gót hagyomány a hun varázslónőkről
Iordanes „Getica. A gótok eredete és tettei” (2005, 66-67) c. művében fennmaradt, hogy
amikor Filimer, a gótok királya Scythia földjére bevonult, ott varázslónőket talált. Ezeket
elnevezte haliorunnáknak. Iordanes régi hagyományra hivatkozva hozzáteszi, hogy ezektől a
haliorunnáktól származnak a hunok. Egyikőnk (Grandpierre, 1997b, 45) kimutatta, hogy
k.ts.gk.vül idegen ajkakon eltorzult névalakról van szó. Az óskandináv mondák
heliorunnáknak nevezik ezeket a hun varázslónőket. A „heliorunna” szó szóösszetételből
származik. Első szava, a „helio” f.lre.rthetetlenül a Napra, Napistenre, Hél-re, Él-re utal. A
Hél, Él világszó voltát jelzi, hogy a Napról nevezték el a „hélium” kémiai elemet, az ókori
Hellasz (Hél országa), Helena (Hél-ana), Heliopolisz (a Napisten városa), Helikon (a
Napisten hegye), Helgoland (Hél országa), heliotropizmus (a növények azon tulajdonsága,
hogy a fényforrás felé fordulnak), heliocentrikus világszemlélet (a Napot tekinti a kozmikus
rendszer középpontjának) stb. A név második fele, a „runna” (a germán „rovás” szó)
k.ts.gk.vül rovásra, azaz írástudásra utal. A heliorunnák tehát valójában Napisten-tisztelő,
írástudó hun mágusnők voltak, az aranykori Nap-vallás szent nőmágusai (Grandpierre,
1997b, 45).
Rövid összefoglalás
Az i.e. 6. évezredtől kezdve a vonaldíszes kerámia népének kis csoportjai (főként nők) vitték
szét Európába a magas szintű tudást és műveltséget. Az i.e. 3. évezred Európájában a Bell
Beaker nép kis csoportjai gondoskodtak a magas műveltség terjesztéséről. Az i.e. 2. és 1.
évezredben a királyi mágusok nyomaira bukkantunk Európa-szerte. Felbukkantak a hun
mágusnők is, vélhetően az i.e. 1., ill. i.u. 1. évezredben. Legalább ötezer éven át következetes
folytonosságban mágusnők tevékenysége emelte fel a korabeli Európa műveltségi szintjét.
Ahelyett, hogy a magasabb tudást a környező országok gyarmatosítására használták volna
fel, ahogy az az újabb évezredekben általános, fordítva, a környező népek tudásszintjének
emelésére fordították .letüket. Ők voltak a törvényalkotók, a társadalom megszervezői, a
műveltség átadói. Az i.e. 6. évezred Kárpát-medencei népessége és a hun mágusnők között
közvetlen kapcsolatot találtunk. Meg.t.l.sünk szerint ennek a kapcsolatnak, amely egész
Európa történelmét több mint ötezer éven át alapvetően meghatározta, jelentős szerepe kell
legyen a hunok világának és Atilla tetteinek megértésében.
3. összefoglalás
– a mágusok arany süvegeket és arany mellvértet viseltek
– Odin, a germán kultúra főistene arany sisakot az fénylő mellvértet viselt
– Odin valóságos személy, kül.nlegesen magas tudású halandó volt
– Odin rendelte el a társadalom törvényeit
25
– Odin szkíta mágus volt
– a gótok kapcsolatban álltak a hun mágusnőkkel
– a hun mágusnőket heliorunnáknak nevezték a gótok
– a hun mágusnők az aranykori Nap-vallás szent nőmágusai voltak.
Az ismertetett felfedezések (röviden: 1., 2. és 3. összefoglalás; kül.n táblázatban kellene
összehozni a hármat!***** A tördelőszerkesztő felé kérés!) egész eddigi vil.gk.pünk
gyökeres átértékelését teszik szüks.gess.. A régészeti feltárások eredményei ugyanis
kísértetiesen egybevágnak az ókori történészek feljegyzéseivel az ókor kimagaslóan
legmagasabb tudással bíró, kül.n tudós osztályt alkotó törzséről: a mágusokról.