Arckép: Grandpierre Attila – csillagász
Megjelent: Magyar Demokrata, 6. évfolyam 25. szám, 2002 június 20, 60-63.
Arckép
Grandpierre Attila
csillagász
Írta: Boros Károly
Édesapám Grandpierre K. Endre, író, történetkutató, a magyar történelem, az
őstörténet és az emberiség alapkérdéseinek feltárója. Nagy hatást gyakorolt a
fejlődésemre, a szellemiségem alakulására már kora gyermekkorom óta.
Édesanyám az Írószövetségben dolgozott osztályvezetőként, később tanárnő
lett. Van egy bátyám is, aki festő, Kanadában él, ő Grandpierre Károly;
amerikai, kanadai és európai nagyvárosokban gyakran vannak kiállításai. Apai
ágon, ahogy a nevünkből is látszik, Franciaországból származunk. A XIII.
században három francia püspököt is adott a család, három évszázaddal később
azonban, a Szent Bertalan-éjszaka után, amikor 20 ezer hugenottát megöltek,
az őseim úgy gondolták, jobb, ha elhagyják Párizst és átköltöztek Svájcba,
Genf kantonba. Az egyik ősöm a köztársaság elnöke is volt, de nem erről lett
nevezetes, hanem kitenyésztett egy sárgarózsa-fajtát, amit róla grandpierre
rózsának neveztek el. 1826-27-ben az egyik leszármazottja úgy gondolta,
máshol fog letelepedni, bejárta egész Európát, meg is van az útlevele, több
mint húsz nagyváros pecsétjével, de végül Magyarországon telepedett le, mert
annyira megtetszett neki a magyarság és Erdély. Nem sokkal később kitört a
magyar szabadságharc, akkor Kossuth közvetlen munkatársa lett, ahogy a
könyvekben írják: nagy tudományú férfiú volt, négy nyelven beszélt, írnoka is
lett Kossuthnak. A szabadságharc leverése után nem sokkal kitört az olasz
szabadságharc, akkor Garibaldi munkatársa lett, de ahogyan az olaszországi
magyar légiók könyvében áll, több Grandpierre is harcolt az olasz
szabadságért magas rangú tisztként. A nagyapám Kolozsváron postamester volt,
és amikor a trianoni döntés után elcsatolták Erdélyt, őt is megkérdezték,
hogy románnak vagy magyarnak vallja-e magát. Ő tudva azt, hogy ezzel mindent
elveszít, vállalta magyarságát. Elkobozták a birtokát és munkanélkülivé
tették, miközben tizenkét gyereke volt. A második világháború alatt jött át
édesapám a mai Magyarország területére, és testvéreivel együtt fegyveresen
harcolt a német és az orosz megszállás ellen is. 1956-ban a család több tagja
is komoly szerepet játszott a szabadságharcban, amikor elbukott, nekik el is
kellett hagyniuk az országot. Az anyai ág egy szegény sorsú magyar paraszti
család. Édesanyámban tizenéves korától rendkívüli tudásvágy élt, de olyan
körülmények között éltek, hogy volt idő, amikor nem volt pénzük
petróleumlámpára; akkor az utcai lámpák fényénél olvasott.
– A csillagászat és a zene iránti érdeklődése korán felszínre bukkant?
– Érdekes, ezt nemrég mondta el a bátyám. Amikor ötéves voltam, azzal leptem
meg a családomat, hogy kijelentettem, csillagász leszek. Amikor megkérdezték,
hogy ezt hogyan döntöttem el, arra még meglepőbb választ adtam, azt mondtam,
nekem csillagásznak kell lennem, ezt tudom, és azért tudom, mert nekem a
Nappal kell foglalkoznom. Nem sokkal később kijelentettem, hogy énekes
szeretnék lenni. Ez is megvalósult. Az egyetemen a Nap iránti érdeklődésem
már eltűnt, a szakdolgozatomat egy általános csillagászati jelenségről írtam,
és több mint tíz évig tartott, amíg a világegyetem keletkezését kutatva újra
eljutottam a Naphoz, ahol végül kikötöttem. A Nappal foglalkozva születtek a
legjelentősebb felfedezéseim. Érdekes, hogy ez a vonzalom ötéves koromban
határozottabb volt és tisztábban láttam, mint mondjuk tízéves koromtól
negyvenéves koromig.
– Mi volt az első felfedezése?
– Az egyetemen szakdolgozatom témájául a Naprendszer keletkezését szerettem
volna választani, és egy évig foglalkoztam is vele, amikor kiderült, hogy nem
lenne témavezetőm, mert Magyarországon ehhez senki nem ért annyira, hogy el
merje vállalni. Ezért másik témát kellett választanom, aminek a nagyon
tudományos neve úgy hangzott, hogy konvekciós áramlások a csillagokban. A
téma mégis felkeltette az érdeklődésemet, mert kiderült, hogy egyetemes
jelenségről van szó, a világegyetem mozgatóerőinek egy alaptípusáról. Ez a
bentről kifelé történő áramlást jelenti, a másik alaptípus a kintről befelé
irányuló mozgás, amit a gravitáció hoz létre. Ezek az áramlások hasonlóak
ahhoz, mint amikor forraljuk a vizet, akkor is keletkeznek buborékok, amik
fölfelé áramlanak. Arra voltam kíváncsi, hogyan keletkezik és hogyan ér véget
egy ilyen áramlás. Kiderült, hogy még egyiket sem vizsgálták. A csillagokban
persze kicsit másképp viselkednek ezek a buborékok, mert a fazékban közel van
a felszín, ahol szétpukkannak, a csillagokban viszont hatalmas távolságot
tesznek meg. A rájuk ható felhajtóerő miatt egyre gyorsulnak, óriási
távolságokon át, de nem gyorsulhatnak minden határon túl, mert a hangsebesség
elérésekor hangrobbanás lép fel. Rájöttem, hogy amikor ezek a buborékok
elérik ezt a határt, az előttük lévő anyag öszszetorlódik, és annyira
összesűrűsödik, hogy sűrűbb lesz, mint a buborék, ezért az szétrobban. Ezt
még soha senki nem vizsgálta előttem. Erről született az első tanulmányom,
ami nagy feltűnést keltett. Az Európai Unió akkor tervezte felépíteni
Chilében a déli obszervatóriumát, és fő kutatási programjául a tanulmányom
alapján ezt a témát tették meg. Nagyon meglepett, hogy az első eredményemnek
ilyen hatása van, hogy az unió legnagyobb csillagászati erőfeszítésének fő
kutatási témájául választják. Az amerikai csillagászati évkönyvben pedig
olyan jelentőségűnek írták le, mint a bolygókutatásban az űrhajózás
bevezetését. Én azonban nem azt a következtetést vontam le ebből, hogy
érdemes a csillagászat terén tovább tevékenykednem, hanem úgy gondoltam, ha
ilyen könnyen elértem ezt az eredményt, ami úgy tűnik, világraszóló, akkor
most már nyugodtan élhetek a kedvteléseimnek, mert ezen a fronton már
teljesítettem. De furcsa módon nem voltam elégedett ezzel a sikerrel, mert
végiggondoltam, hogy jól van, kimutatja majd a távcső, rólam nevezik el ezt a
jelenséget, jönnek, vállon veregetnek, és akkor mi van? Érdekes módon a
csillagászat terén mégsem következett el a biztosnak látszó siker, nem ezt
választották kutatási programként, mert akkor még tapasztalatlan voltam, nem
tudtam, hogy egy ilyen jelentőségű dolgot nem elég egyszer publikálni, hanem
újra meg újra meg kell erősíteni kongresszusokon előadások formájában, és
újabb cikkekkel, hiszen egy ilyen hatalmas programot érthetően nem akarnak
egyetlen publikációra alapozni. De ha el is értem volna, akkor sem lettem
volna elégedett vele, azért, mert a világon akkor is minden folyt volna
tovább a régi mederben. Én pedig meg akartam változtatni a világot, mint
minden kamasz, és ezt csak a zene, az emberi érzésvilág feltámasztása révén
remélhettem. Úgy éreztem, olyasmit kell csinálnom, amitől itt a Földön a
rózsák, az emberek és az állatok jobban érzik magukat. Tudniillik, ahogy az
emberek éltek, azzal egyáltalán nem voltam megelégedve – mondanom sem kell.
Egy jó adag elkötelezettség lapult meg bennem a közösségek iránt, ez tette
lehetetlenné, hogy szakbarbár tudóssá váljak. A csillagászat és a zene iránti
ellentétesnek tűnő késztetés óriási cikkcakkokat okozott az életemben.
– Hogyan kezdett hozzá a változtatáshoz?
– 1975-ben alapítottam egy zenekart a barátaimmal. Ennek a Vágtázó
Halottkémek nevet adtam, mert úgy éreztem, hogy az emberiség tetszhalott
életet él, nem pedig azt az életet, amit igazából kellene. Az élet sokkal
gyönyörűbb, csodálatosabb és nagyszerűbb, sokkal telítettebb értelemmel, mint
ahogyan azt ma gondoljuk. A jövőt pedig sokkal hatékonyabban lehet alakítani,
mint ahogy az ma történik. Rájöttem, hogy az emberek érzéseire kell hatni,
mert nem figyelnek a belső világukra; és nem tudják, hogy ez micsoda óriási
természeti erőt jelent. Azonnal óriási sikerünk lett, megkerestek minket
nyugat-európai menedzserek, és egész Európában játszottunk, Amerikában is, és
a sajtó egybehangzó véleménye szerint a világ egyik legjobb, ha nem a
legnagyszerűbb zenekara voltunk. Német menedzserünk biztos volt benne, hogy
egy-két év múlva a leghíresebbek közé tartozunk a világon. Felmérték, hogy
Amerikában legalább 5 millió ember van, aki ilyen zenét szeretne hallgatni,
de ők képtelenek ilyen zenét játszani, ehhez magyarnak kell születni. Csak
bennünk van meg az a mágikus képesség, ami ehhez kell, és amit egy San
Franciscó-i magazinban úgy írt le egy újságíró, hogy úgy érezte, amikor a
zenénket hallgatta, mintha minden, amit addig hallgatott, nem is zene lett
volna. Olyan, mintha újra visszalépne az ember az anyaméhbe, és ott szinte
földönkívüli csodálatos mesevilágot tapasztalna meg, aminek a varázsereje
korlátlan. Mégsem váltunk igazán világhíresekké, mert miközben egyre inkább
hatott a zenénk, a multinacionális cégek átformálták a közízlést, azt a zenei
színteret, ahol mi hatottunk, birtokba vették és rátelepedtek. Az az erő, ami
ellen fölléptünk, fölébredt, támadott, és eredményesebben tudott pusztítani,
mint ahogy mi tudtunk építeni. Végül is talán egy hajszálon múlott, hogy nem
mi győztünk – lehet, ha néhány évvel hamarabb kezdjük, már át tudtuk volna
billenteni a világérdeklődést.
– Fogalmazhatjuk ezt úgy, hogy az ellenerők által életben tartott közízlés és
az a műanyag világ, ami körülvesz bennünket, az emberek önmaguk előli
menekülését, az önmagukkal való szembenézni nem tudást szimbolizálják, az a
zene pedig, amit önök játszottak, az ember igazi énjének a megismerését, az
érzésvilágának, az ösztöneinek a feltárását?
– Igen. Egy időben úgy is hívtuk a zenénket, hogy életzene. Annak ez elemi
természeti erőnek, amit életnek nevezünk, a sűrített élményét adtuk. Ez a
népzene legősibb, mágikus válfaja, amiről Bartók azt mondta: magától
születik. Attól a természeti alkotóerőtől, ami az embert is létrehozta.
Amitől a fák tudják, hogy növekedniük kell, ami a madarakat sürgeti, hogy
repüljenek a levegőben, ugyanez a természeti erő létre akarja hozni az
emberben a zenét. A hunok zenéje is ilyen volt – ez fennmaradt a kínai
krónikákban -, olyan rendkívüli ereje volt, hogy a kínaiak betiltották
kétezer évvel ezelőtt, mert annyira a hatása alá kerültek.
– Volt valami racionális oka, hogy mégis abbahagyta a zenét és visszatért a
csillagászathoz?
– Nem, ebben az élet mély szervezőerejének a munkálkodása jutott kifejezésre.
Amikor a hatodik lemezünket, a Naptáncot kiadtuk, onnan kezdve mintha
elvágták volna, megszűnt a zenekarban az a képesség, hogy hozzá tudjon
járulni az ötleteimhez. Egyetlenegy új dolgot nem voltunk képesek kihozni
magunkból, ami annál is megdöbbentőbb volt, mert addig minden próbán, minden
koncerten több olyan ötlet is született, amiért érdemes volt odamenni,
rendkívül termékenyek voltunk. Hatszáznál több kazettám telt meg a
kidolgozásra érdemes zenei ötletekkel. Másfél éven át próbáltam életben
tartani a zenekart, de csak romlott a helyzet. Ekkor hirtelen elemi erővel
tört fel bennem a tudományos érdeklődés, rájöttem, hogy az a tudományos
munka, amit a zenekari tevékenységem mellett addig is végeztem, ugyanúgy
szükséges ahhoz, hogy a világot megváltoztassam, úgy éreztem, ezen a
területen fogok majd eljutni az eredeti célomhoz. Amit a zenekar 26 év alatt
letett az asztalra, most már bármikor meghallgatható, mostantól hat. Ez az
érzések világa. De most már az is fontos, hogy a gondolatok terén is
előrelépjen az emberiség, és ehhez én is hozzájáruljak a magam eszközeivel.
Engem az élet megbízott azzal, hogy az emberiség sorsát egy fokkal jobbítsam.
És ezt a megbízatást szó szerint is megkaptam a világ egyik legkiemelkedőbb
tudományfilozófusától, aki magyar származású, László Ervinnek hívják. Az
UNESCO igazgatójának főtanácsadója, több mint 50 könyve jelent már meg a
világon. Megkeresett és azzal bízott meg, hogy fogalmazzam meg a tudat
alapműködésének a matematikáját. Amikor elolvasta a munkámat, azt javasolta,
hozzunk létre egy nemzetközi kutatócsoportot a közösségi tudat kutatására.
Ennek a 28 tagú csoportnak a vezetésével, amiben két Nobel-díjas is van,
engem bízott meg. Arra is felkért, hogy a Világ jövője című folyóiratban,
amit ő hozott létre, legyek a szerkesztőség munkatársa. Akkor szó szerint azt
mondta nekem: Attila, neked az a feladatod, hogy az emberiség tudatszintjét
magasabbra emeld. Én persze nevettem; mondtam, hogy köszönöm a bizalmat és a
megtiszteltetést, de ez mégiscsak elhangzott így, ahogy van. Nem baj, hogy
ilyen fontos dolgok így hangzanak el, ilyen nagy szavakkal, mert a nagy
szavakhoz felnőhetünk, erőt adhatnak, a kis szavak erre nem képesek. Nem
sokkal később egy másik újonnan indult folyóirat munkatársául is felkértek,
ez a tudat kozmológiájával foglalkozik, nemrég pedig a Magas-Tátrában volt
egy konferencia, ahova kulcselőadóként hívtak meg, az idő természetéről
kellett előadást tartanom. Felkértek, hogy hozzunk létre egy nemzetközi
tudományos társaságot az idő kutatására. Itt felmerült egy harmadik folyóirat
létrehozásának az ötlete is. Azt javasoltam, legyen ez a tudomány átfogó
egységesítésére irányuló műhely. Tudniillik, a tudomány a régi görögök óta
egyre jobban szétesett, a mai szaktudományok a valóságnak csak egy apró
darabkáját kutatják, már nem a természetet szeretnék megérteni. Az, hogy
valaki fizikát és biológiát egyszerre akarjon megérteni, szinte
elképzelhetetlen, erre ma komoly tudományos munka nem irányul. A fizikán és a
biológián kívül a harmadik fontos területe a tudományoknak a pszichológia,
ami az emberi öntudat világa, és akkor még ott van a tudattalan rész, ami
összefügg azzal a természetes tudattal, ami az egész természetet átjárja.
Hiszen a gondolataink és az érzéseink ugyanolyan alapvető valóságot
jelentenek, mint az anyagi valóság, ha nem fontosabbat. Ma arra idomítanak
bennünket, mint egy háziállatot, hogy úgy fogjuk fel a világot, mintha csak
az anyag létezne.
– Erről a három területről beszéljünk egy kicsit részletesebben.
– A fizika alapelve a legkisebb hatás elve, tehát hogy a legkisebb ellenállás
felé irányul a mozgás, a biológiáé az életelv, ami azt jelenti, hogy a
halotti állapot egyensúlyától minél nagyobb távolságra törekszik minden élő,
tehát a vitalitás fenntartása. Sajnos, ma az életünket a fizika alapelve
szerint éljük, egyre több ember sodródik a legkisebb ellenállás mentén, nem
törekszünk arra, hogy igazán éljünk. Amikor azt tapasztaljuk, hogy a
társadalmak könnyen befolyásolhatók, az azért van, mert a legtöbb ember a
fizika alapelve szerint viselkedik, tehát még az élőlény szintjét sem éri el.
És még afölött van az értelem szintje; ennek a három létszintnek a
lételméletét, az ontológiáját elfelejtette kidolgozni az emberiség. Ezért
kénytelen voltam én megtenni ezt, mégpedig olyan formában, hogy az közérthető
legyen. A három létszint egymásra épül, és az irányításelmélet szerint ami
magasabban van, az képes irányítani az alatta lévőt, ha szükséges. Legfelül a
tudatos szint van, a gondolataink, tehát ebben az összefüggésben a tudatos
értelem jelentősége a legnagyobb.
– Hogyan illeszthető bele ebbe az a tapasztalás, ami főleg a pszichológiában
mutatkozik meg, hogy a tudat csak egy rendkívül vékony hártya a személyiség
felszínén, valójában az ösztöneink, a tudattalan részünk az, ami irányít
minket, ahonnan az erő jön? Sőt, az értelem gyakran nem való egyébre, mint
hogy megmagyarázzuk magunknak azokat a választásokat, amiket a tudattalanunk
határozott meg.
– Ez nagyon jó felvetés. Amikor az ösztönök, a sejtések, az érzések világa
esetleg nem jól működik, akkor van szükség a tudatunkra, ami
feladatmegoldásra való. Az értelem feladata, hogy ezeknek a tudattalan
erőknek a munkáját kiteljesítse. Segítenie kell érvényre jutni azokat az
igazságokat, amik ebben az ösztönvilágban jelen vannak, mert ezek természetük
szerint igazak. A tudat manipulálható. Nem véletlen, hogy minden modern
társadalomnak az értelmiség a legromlottabb rétege, hiszen a gondolatok azok,
amik a legkönnyebben meglottyaszthatók. Érzéseink, sejtéseink sokkal
erősebben kapcsolódnak a valósághoz, bár szintén manipulálhatók. Az újonnan
indult folyóiratoknak tehát az lenne a céljuk, hogy az egész valóság lényegét
megértsük és tudományosan megközelíthetővé tegyük. A három létszint egymáshoz
való viszonyát és a jelentőségüket a világegyetem rendeltetése szempontjából.
– Ezeknek a folyóiratoknak a megjelenése azt jelzi, hogy véget ért valami, az
a szemlélet, ahogyan a tudomány eddig gondolkodott a valóságról, és valami
teljesen új született?
– Igen, az a természeti erő, amit alulról jövő kezdeményezésnek hívunk, és
amit a felül lévő erők módszeresen igyekeznek elnyomni, új életre kapott. Egy
rendkívüli jelentőségű világmozgalom, ami átfogó kultúra néven vált ismertté,
igyekszik a felszínre törni, amiről még nem igazán tudnak az emberek,
miközben már itt van, és már benne is élünk egy új korszakban, csak még nem
vettük észre. De ezt tudatosítani kell, mert akkor tudunk megszerveződni.
– Erről szól az új könyve?
– Nem, egy teljesen más területről, ami szintén fontos része az életemnek.